lördag 17 juni 2023

Bön- och durrasallad

11:45 kom Tigger och myste. Hon knådade min arm ordentligt i 1 minut 


Och sen la hon sig bredvid och knådade kudden


Älskade unge!


Hon var helt slut! 😴 Hon låg kvar medan jag kollade mejl.

"Hej Felicia, tack för kurvan. Tiggers blodsockerkurva är perfekt: hon responderar som önskat på insulingiva och hennes lägste sockervärde är 6,3 mmol/L 8 timmar efter insulingiva, sen stigar sockervärde igen. Då är ingen behov för dosisjustering av insulin och ett återbesök är rekommenderat igen om 6 månader 8december 2023). Vi skickar en påminnelse när det är dags att boka tid. 
Hennes bukspottkörtelvärde (PLI) är sjunkit markant och är på 0,8 (tidig. 4,5, ref. 0-3,5 ug/L). Detta är också en klar förbättring och hon behöver inte annan terpai än sin dagliga insulin." 🥳🥳🥳

Mamma och pappa hämtade mig så jag kunde handla. Jag kom hem 14:39 och Tigger var på sitt nya favvo-gömställe


Jag packade upp och sjöng till overtyren till Figaros bröllop. Sen drack jag te och kollade på Abby Cox nya video. När jag la mig kom Tigger och knådade magen lite.


Vaknade drygt 05 idag av att Tigger åt plast. 🙄 Vid 05:30 myste vi. 
Gick upp tidigt idag och gjorde dagens recept
När jag la mig 10 kom Tigger och myste


Hon knådade min arm lite 😍



10:02 kom sms från GeBlod 


👌
På eftermiddagen blev det mera mys



Nu till dagens recept. 17 juni är dag 17 på Fresh Fruit and Vegetables Month. Bön- och durrasallad är alltså dagens recept, en härligt frisk sallad 🥗

Bön- och durrasallad

Mängd: 3 st portioner, ca 1780 g

Ingredienser:
2 salladslöken (~ 40 ) 
1/2 gurka (~ 130 g)
500 g körsbärstomater
140 g gula babyplommontomater
80 g grönkål 
150 g frysta gröna ärtor 
400 g kokt durra 

Dressing: 
40 g fryst tinad persilja   
1 msk rapsolja 
1 tsk citronsaft 
1 nypa malen svartpeppar 
1 msk ICA Sötströ 
2 msk salt 

Instruktioner: 
Skölj salladslök. Finhacka. Skölj gurka. Finhacka. Skölj tomat. Dela. Skölj grönkål. Riv. Värm en spisplatta på hög värme. Häll vatten i en kastrull. Låt koka upp. Tillsätt ärtor. Låt koka upp. Ta bort kastrullen. Låt stå i 2-3 minuter. Häll i durkslag. Skölj bönor. Tillsätt ärtor, bönor och durra. Blanda persilja, rapsolja, citronsaft, svartpeppar, sötströ och salt i en skål. Häll i dressingen och blanda. Servera kallt.

Förvaring: Förvara i kyl.

Bàibài!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar