söndag 25 juni 2023

Durragröt

I torsdags sattes sängen ihop. I fredags sattes gardinerna upp på det stora fönstret i sovrummet. Det saknades fäste till det mindre.


Igår morse myste jag och Tigger för första gången på sängen sen torsdagen.


In fact, så vi myste vi 3 gånger. Hon kom tillbaka 06:46 och knådade mitt lår och sen kudden 😍


Och hon kom igen 07:02. Helt slut var hon! 🥱


Igår satte jag och pappa upp Mulig klädstänger och gardiner i köket och vardagsrummet. När pappa åkte städade jag och packade upp.
Så här blev det med nästan alla toppar upphängda.


Jag är inte säker om gardinerna kommer vara i den här ordningen men men 🤍💗


Och i hallen satte jag hyllan Hyllis som innan stod i sovrummet (det är gratistidningar under skorna)


I förmiddags blev jag klar med mitt syprojekt: en klänning av 4 toppar! I höstas fick jag massa kläder gratis. En del sålde jag och den andra behöll jag till DIY. För flera år sedan såg jag en klänning av T-shirts. 


Och i juni har jag alltså gjort en egen. 


Jag hade många att välja mellan och det tog ett tag. Till slut blev det en svart och en militärgrön crop top, en gråmelerad oversized T-shirt och ett grått linne. 


Riktigt nöjd blev jag! 


Men SÅKLART råkade jag klippa små hack när jag var 99% klar 🙄 (Det syns tack lov inte mycket då det är på den svarta delen)

Typ 11:05 hämtade pappa mig och vi åkte till IKEA. Jag stylade klänningen med beige kofta och en väska jag sydde för flera år sen


Jag köpte Enudden hängare och termometer. Sen var det ÖB och Jysk. Sista stoppet var Lucu Food. Där var vi kanske 45 minuter. Underbar butik! Som Aldo på söder och FoodMix i Kristianstad. När jag upptäckte urad dal dhuli och andra sydasiatiska baljväxter jublade jag. 🥳
Kom hem 13:50 till Tigger. Packade upp och sjöng till klassisk musik. 

Nu till receptet. 25 juni är dag 25 på Sorghum Month. På eftermiddagen blev jag hungrig och gjorde durragröt. Man kan göra durragröt på tre sätt 
1: durrakorn 
2: durramjöl
3: durraflingor 

Det första jag testade var durraflingor men jag testade de andra med. Durramjöl gav en konsistens närmare mannagrynsgröt/polentagröt än havregrynsgröt. Trots att jag puttrade durrakorn i över 40 minuter blev de inte mjuka! Vem spenderar över 40 minuter på att röra om gröt? Men durraflingor var en succé! Konsistensen blir som havregrynsgröt men har distinkt durrasmak 😊 

Observera att den tjocknar till sig lite när den slutat koka. Jag garnerade med torkade aprikoser, hampafrön och korinter 



Durragröt

Mängd: 1 portion, ca 660 g 

Ingredienser:
2 msk ICA Sötströ 
150 g Rawfoodshop Sorghum Flakes 
6 dl Valio Oddlygood Oat Drink Gluten Free 

Instruktioner: 
Värm en spisplatta på hög värme. Häll sötströ, durraflingor och havremjölk i en kastrull. Koka i 7-8 minuter och rör om konstant. Servera varmt.

Förvaring: Förvara i kylen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar