måndag 11 juli 2022

Raw chokladbollar

Det här är femte blogginlägget där jag skriver om sekten Jehovas vittnen. Läs gärna mitt tidigare blogginlägg, Päron- och spenatbollar där jag skriver om överlappande generationer och blod. I Banan- och chokladkakor jämför jag JV med NXIVM och tar upp bl.a. sexuella övergrepp, skuldbeläggning och indoktrinering. Det fjärde inlägget, Banana Chocolate Overnight Oats, handlar om homosexualitet.


Först lite backstory: Jag är SUPERINTRESSERAD av sekter. Min favoritpodd är Sekter, och mina andra favvisar är Cults och VAKNA med Karoline och gäster. Hur kom jag in på sekter, då? Jo för att min mamma föddes in i Jehovas vittnen och lämnade när hon var 21 år och har en FANTASTISK blogg, Friheten är mitt paradis.  Hon är också föreläsare och ska publicera en biografi. Mamma var gästen i Karolines podd i avsnittet "23. Sabina - I det dolda: Incest", så lyssna gärna på det! 


Nu en FYI: Jehovas vittnen har sin egen Bibel så när de nämner Bibeln är det inte den vanliga Bibeln de menar. I första avsnittet i Gud som haver barnen kär, säger Daniel Thurfjell, professor i religionsvetenskap: "Jehovas vittnen har ju en bibeltolkning som skiljer sig lite från huvudfåran av kristna inriktningar." (15:30-15:36). Till exempel så tror inte JV på treenigheten eller på att själen överlever den kroppsliga döden.


Detta är ett kortare inlägg med lite gott och blandat. 

Till sammankomsten i juli 2022 höll Stephen Lett, medlem i styrande kretsen, tal som finns på Jw.org med titeln "M. Stephen Lett: Jehovah Is 'the God Who Gives Peace'". I talet sa han något chockerande: 

"Sometimes you’ll hear people say of a little baby, 'Look at that little angel', but more accurate would be to say 'Look at that little enemy of God.'" (25:18 - 25:29)


Va fan är det han säger? Lett resonerar såhär:

"Now if we think about it we’re not born as friends of God, because we’re born as sinful offspring of Adam. Actually, if you think about it, we’re born as enemies of God." (25:07 - 25:17)

I mammas blogginlägg "Barn är 'Guds Fiender.' - 10/7 - 2022" beskriver hon hur detta går emot vad de tidigare menat:

"Letts uttalande står i bjärt kontrast till organisationens tidigare tes, nämligen den att barn är heliga och står under Guds beskydd om föräldrarna är döpta Jehovas vittnen" 

"Är detta nytt ljus?", frågar man sarkastiskt. Nytt ljus / new light är när styrande kretsen får ny information via sin "direktkanal till Gud". 

Moving on. Jonas Skogstroll är ett före detta Jehovas vittne som har Youtube-kanalen Goatlike Personality och gör roliga videos om JV. 9 juli kom en video, "Did you know that the Watchtower itself is a pigan symbol?", som fick mig att skratta där Jonas visar ännu ett bevis på sektens hyckleri. 



Ännu en klockren video!

Nästa grej. För några dagar sedan berättade mamma något lustigt och oförståeligt. Det finns några ord som Jehovas vittnen inte får säga, och nej, jag menar inte svärord. Jehovas vittnen får inte använda dessa uttryck: 
• Herregud
• Åh gud 
• Gud! 
• Min gud
• Herrejösses 
• Oh my God 
• My God
• Oh my goodness 

Varför???? Jo, för att använda de uttrycken är att "häda Gud", att visa respektlöshet gentemot Gud.


Ähhhhhh.. Okeeejjjj.... Så jag frågade om det fanns undantag utifrån sammanhanget. Inte ens om det är positivt menat, typ "Gud vad bra" och "Gud så fin" är det acceptabelt.  

MEN!! "Tack Gud" är ok. 

Va???? Så jag frågade om "Tack herregud" går bra. Det gör det icke. Vad gör "Tack Gud" ok men inte "Tack herregud"? Det lilla ordet "herre". MEN! Det finns undantag, som mamma försökte förklara för mig:

"Men om man läser bibeln, där det ofta står Herre Gud  eller Herre min gud....om man har pauser emellan så är det ok.

Men att säga Herrejösses, herregud anses vara respektektlöst....är sådana där oskrivna regler inom organisationen Jehovas vittnen.

Men om man ber, Min Herre,  så är det ok FAST ingen ber så, utan JV säger ofta Jehova Gud i sina böner"




Nästa förbjudna ord är prefixet "jätte". Det är alltså inte okej att säga oavsett om det är postat, "jättebra", eller negativt, "jättedåligt". 



Vad är förklaringen bakom detta? Kort sagt,  jättar. "Jättar på jorden" är åttonde berättelsen i barnboken "Min bok med bibliska berättelser". Nu vet jag inte om JV:s version är exakt som Bibelns (1 Moseboken 6:1-8; Judas 6) men så här går sektens version. 

Satan ville störa till det och fick några av Guds änglar att bli onda. De kom ner till jorden och skaffade mänskliga kroppar. 
Varför lämnade de sina uppgifter i himlen? Jo för de hade sett vackra kvinnor på jorden och ville vara med dem. Självklart var det fel av änglarna att gifta sig med mänskliga kvinnor "eftersom Gud skapat änglarna för att de skulle leva i himmelen." Vad var konsekvensen?

"De barn som änglarna och deras hustrur fick var annorlunda. Först kanske barnen inte såg så annorlunda ut, men de växte och blev större och större och starkare och starkare, tills de slutligen blev jättar."

Var det snälla jättar? Nääää, naturligtvis inte! De var så elaka och använde sin storlek och kraft att förtrycka människorna. Dessutom "försökte [jättarna] tvinga alla att bli lika onda som de."

Vad hände sen? Sen kom syndafloden. I artikeln "Har du samma inställning som Gud till dem som är våldsamma?" i Vakttornet (studieupplagan) 15 april 2000 står det: 

"I samband med den världsomfattande stora översvämningen dematerialiserade de upproriska änglarna sig och återvände i vanära till den andliga världen." 

Men de välkomnades ej av Jehova. Bara Noa och hans familj överlevde. Det här står inte i artikeln, men mamma säger att änglarna som syndat sen blev kallade för demoner. 

Så därför får man inte säga "jätte"! 


När mamma var barn fick hon hårda tillrättavisningar om hon råkade säga "Tack så jättemycket", jättebra", "jättegärna", "jättefin", osv. För det var att vanära Jehova. För det handlar ju om att respektera Jehova 😔 

Vilket leder till nästa och sista grejen för idag. Vem är Jehova? Jehova är Gud, dvs alla kristnas gud. Jehovas vittnen säger både Jehova och Gud, vilket är lite förvirrande. 

När jag frågade mamma om detta berättade hon att namnet Jehova hade hittats på av en katolsk munk på 1200-talet. Vilket är väldigt ironiskt då JV hatar katolicismen! I artikeln "Guds namn och bibelöversättarna" står det:

"Med tiden började Guds namn användas igen. År 1278 förekom det på latin i verket Pugio fidei (Trons dolk) av Raymundus Martini, en spansk munk. Han använde stavningen Yohoua."


Det var när jag letade efter något om "herre" på Jw.org som jag hittade artikeln "Vad ska man be om?" i Vakttornet oktober 2010. Under underrubriken ”Vår Fader i himlarna, låt ditt namn bli helgat.” står det:

"Här fick Jesu efterföljare en påminnelse om att alla böner ska riktas till hans Fader, Jehova. Men vet du varför Guds namn är så viktigt och varför det måste bli helgat, eller göras heligt?

Från början av mänsklighetens historia har Guds heliga namn blivit smutskastat av lögner. Guds motståndare, Satan, påstår att Jehova är en lögnare och en självisk härskare som egentligen inte har någon rätt att styra över sin skapelse. (1 Moseboken 3:1–6) Många har gått på Satans linje och lär att Gud är kall, grym och hämndlysten och hävdar att han inte alls är Skaparen. Andra har kränkt Guds eget namn genom att inte ta med namnet Jehova i bibelöversättningar och rentav förbjuda att man använder det."


Så fastän de säger både Gud och Jehova, verkar namnet Jehova vara ännu viktigare. 🤷‍♀️ 


Moving on. Det har varit drama. Lite efter kl 09:00 15 juni kom det AVLOPPSVATTEN FRÅN DUSCHGOLVBRUNNEN när jag spolade i toaletten!!!!! Fem timmar senare kom något VVS-proffs, fixade det och sa att det var inte  var stopp längre ner i röret, utan under en vit grej under gallret, där det kan samlas hår och då kan det bli så här. Så då skulle jag städa under grejen en gång i månaden. 


Så jag trodde allt var bra. FEL...

1 juli 08:30 hände detta förbannade helvete igen. Den gången kom någon som arbetar med att spola i rör och gjorde något. Jag frågade om problemet var löst och det var det. Underbart! 

Fastighetsskötaren sa att det var den FJÄRDE gången de ringt spolfirman den veckan! Lördagen 2 juli vid 22-tiden hörde jag ett oväsen som pågick i typ 30 minuter. Det var spolbilen! Och på morgonen 3 juli var spolbilen där igen. 

Helvetet började igen 15:40 4 juli. En annan fastighetsskötare var snäll nog att denna gången som förra öppna toaletten i tvättstugan. Det blev 5 juli. Klockan gick och inget hände. När fastighetsskötaren hade telefontid ringde jag och frågade om de sett felanmälan. Jag fick ett förvånande svar: spolfirman hade ringt 07 på morgonen! Och! De hade kommit överens om att de skulle komma akut till Tiggers hus och sedan ta hela huset. Men klockan var då 12:30.... Fastighetsskötaren ringde dem och drygt 14 kom spolbilen. Jag frågade om problemet var fixat nu och det var svårt att säga eftersom det är problem i inte bara Tiggers byggnad utan de tre andra med och alla lägenheter rör har inte testats. Men 1 kubik vatten spolades bort så härifrån var det "helt fritt". 

Och när man äntligen började hoppas att det var över hände det igen, 9 juli kl 09:35. För att det var helg var jag orolig att jag inte skulle få hjälp, så jag ringde. Tack och lov fick jag ändå hjälp! 11 kom någon från ABK och konstaterade att problemet måste vara där de tre rören i badrummet möts med andra lägenheters rör. Jag frågade hur länge jag kommer leva så här och hen sa att de vill lösa detta snabbt för om det blir översvämningar (🥶) kommer det kosta jättemycket. Jag fick också reda på att spolbilen var här och skulle spola i 2 andra lägenheter samma dag. Tiden gick och ingen kom. När spolbilen kom 16:00 gick det att spola! Inget avloppsvatten kom flödande upp, men det steg lite. Jag frågade om de kunde spola ändå för det var ju ändå något fel. Så 16:20 börjades äntligen spolningen. 
Varför händer detta hela jävla tiden? Det finns flera möjliga anledningar. 
Huset är gammalt och rören är gamla. De hade filmat och det finns svackor i ledningarna längst ner. 

Det kan finnas något i rören som är hinder, vilket det gör i lägenhetens rör! Förhoppningsvis kommer de filma här och få bort vad som är fast där.

Det kan vara för mycket papper i rören som inte spolas tillräckligt bra för de nya toaletterna har inte alls lika mycket vatten vilket gör att de inte spolar med lika med bra kraft. Så för att förhindra problem ska jag hälla vatten från hink i toaletten för att hjälpa till. 

Nu är jag för fan trött på detta och hoppas det snart fixas. 


In better news var jag på biblioteket igen men den här gången var det bara 4 böcker 🤪. Jag rekommenderar högt "Ät färg spring berg: vego, naturligt, näringsrikt" av Lina El Kott Helander och Sanna El Kott Helander.


Men nu till receptet! 11 juli är International Raw Food Day och det blir Raw chokladbollar! Raw food beskriver Kurera som:

"Rawfood, också kallat levande föda eller råkost, är mat som inte hettats upp över 42 grader. Mycket av näringen förstörs helt eller delvis när maten hettas upp - eller behandlas. De flesta rawfoodare äter därför så naturlig och 'hel', obehandlad mat som möjligt. Helst helt ekologisk. Kosten är också fri från gluten och mejeri samt är ofta helt vegansk. Det enda processning som sker inom rawfood är att man fryser, torkar och mixar maten. Redan vid 50 procent rawfood märker kroppen stor skillnad."


OBS! Många ingredienser som används i raw recept är faktiskt inte raw. Karin Haglunds sida "Raw food eller inte?" där hon går igenom flera ingredienser. Jag har valt ut några här:


1: Havregryn 

"Havregryn kan ingå i en del desserter som säljs som raw food men havregryn är generellt inte raw. Det finns dock att få tag på raw men är mycket dyrare och svåra att få tag på."

I någon av Erica Palmcrantz Aziz böcker skrev hon att det finns raw havregryn i USA.

Victoria Vesterlunds blogg Rawvegan.se är fantastisk. I ett inlägg skriver Victoria: 

"Havregryn är inte raw, vill du göra en helt raw variant ska du köpa något som heter nakenhavre flingor, dessa kan du hitta i hälsokostbutiker och på nätet, dem har lite mer tuggmotstånd och lite mer smak."

2: Riven kokos  

"Kokosflingor är inte raw om man inte köpt från ett märke som tydligt visar att det är raw (har återigen en mycket dyrare prislapp än andra), se ex här. Man kan absolut ta ett raw food-recept och använda vanliga kokosflingor om man vill vilket jag själv ibland gör."


3: Agavesirap 

"Agavesirapen du köper i butik är oftast inte raw utan istället väldigt processad. Vill du köpa sötning som faktiskt är raw så var noga med att det står på paketet."

4: Nötter

"Många nötter och frön kan vara värmebehandlade och är då inte raw. Exempel kan de ha hettats upp för att kunna skalas. Väldigt vanligt med caschewnötter som är svåra att få tag på ekologiska och helt raw. Så att göra ”raw food-bollar” med vanliga cashewnötter är egentligen inte raw. Samma sak om nötterna är rostade, då är de givetsvis inte raw heller." 

5: Torkad frukt

I juli 2021 mejlade jag med Erica. Jag skrev:

"När det står torkad frukt/nötter på ingredienslistor i raw recept, hur viktigt är det att själva ingredienserna är raw? Frukt torkas ofta på högre än 42. Är det fortfarande tex raw bollar om russinen torkas på 60 grader?" 

Ericas svar:
"Det är lite gränsfall och egentligen för att vara hundra hundra raw ska man fråga leverantören menjag använder vanliga eko. Får se lite mellan fingrarna ibland;)" 

Efter detta mejlade jag tillverkare och samlade svar i dokument. Den här tabellen är på raw torkad frukt, enligt tillverkarna. Observera att jag fick svaren i juli/augusti 2021 så det kan ha ändrats. 




Och jag tror att alla Rawfoodshops torkade frukter är raw. 

De som inte är raw samlade jag också i en tabell:



Självklart finns det massa med tillverkare, men jag valde att fråga de som jag redan hade samlat innan dess. Dvs de med lägst kcal. 

Slutsats
Jag försöker vara så noga som möjligt och kollar i dokumentet. Men för att använda Ericas ord, måste man ibland se mellan fingrarna med ingredienser. 


Jag gör ju alltid mina bollar stora, men den här gången gjorde jag de mindre så att de var typ som vanliga stora chokladbollar.



Raw chokladbollar 

Mängd: 5 st stora bollar 

Ingredienser:
10 ICA I Love Eco Ekologiska Dadlar Soft (~ 70 g)
1 dl Rawfoodshop Raw Cacao Powder 11% Fat  
5 dl mandelmjöl 
2 msk vatten 
50 g Rawfoodshop Virgin Coconut Oil 
Riven kokos 

Instruktioner:
Häll dadlar i en mixer. Mixa i 1 minut. Tillsätt kakao, kokos, mandelmjöl, vatten och kokosolja. Mixa i 1-2 minuter. Lägg kokos på en tallrik. Forma bollar. Rulla i kokos. Frys i 3 timmar. Servera kallt.

Förvaring: Förvara i frysen. 

Hejsan svejsan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar