lördag 4 juni 2022

Päron- och spenatbollar

För några veckor sedan började jag lyssna på podden VAKNA med Karoline och gäster. I SVT:s dokumentärer om JV från tidigare i år deltog Karoline och i en av dem deltog Nina Brink. Jag hade tänkt att lyssna men började för att mamma skulle vara gäst och jag ville catch up på de tidigare avsnitten. 


Jag tyckte bäst om följande avsnitt: 








För någon vecka sedan pratade jag med mamma om JV och jag frågade om överlappande generationer för att jag inte fattade. Lustigt nog sa hon att hon visste en rolig förklaring av ett norskt ex-JV och då frågade jag om kanalen inte skulle kunna heta Goatlike Personality. Och det var det! Gästen i avsnitt 5, Jonas Skogstroll, är nämligen norrmannen bakom kanalen. 

Ni som redan vet vad överlappande generationer är måste ändå se den! SÅ JÄVLA BRA! 


Heeeelt logiskt, eller hur? I ett blogginlägg om överlappande generationer, "DEN ÖVERLAPPANDE GENERATIONEN. 20/2 - 2020" skriver mamma:

"En teori vilken ingen ärligt talat vare sig kan förklara eller förstå logiken bakom."

 🤣 

Men varför hittade de på sånt här skit? Dör att deras tidigare läror... inte fungerar längre. Som nog hela allmänheten vet tror Jehovas vittnen på Harmageddon. Men denna läran är väldigt gammal nu. Och årtal då Harmageddon, dvs Guds krig där endast Jehovas vittnen slipper mördas av Guds änglar. Men det har varit mååånga angivna årtal. Mamma beskriver detta i blogginlägget "FALSKA PROFETIOR PÅ LÖPANDE BAND 4/3 - 2020": 

 
"Årtal som förutspåtts vara avgörande för mänskligheten av sekten: 1799, 1872, 1874, 1881, 1914, 1915, 1918, 1920, 1925, 1941, och 1975." 

Men även efter det fortsatte de att predika:

"Under min barndom itutades jag att Guds heliga krig skulle bryta ut på åttio-talet, ja allra senast på nittiotalet!" ("DEN ÖVERLAPPANDE GENERATIONEN. 20/2 - 2020") 

När mamma var gravid med mig 1999 trodde hon att vi båda då snart skulle dö i Harmageddon eftersom vi inte var Jehovas vittnen. 


1914 var alltid ett enormt viktigt år för JV då de grundaren räknade ut från Bibeln att 1914 var speciellt... på något sätt. I alla fall, på slutet av 1800-talet, förkunnade han att de som upplevde 1914, alltså vuxna som levde då, skulle inte dö INNAN Harmageddon....... 

"Oj, då! Ja, nu får vi hitta på något nytt då alla dör!" Så då kom de fram till att de som var 14 år 1914, dvs föddes 1900, skulle leva då Harmageddon skedde. 

"Tusan, de dör ju! Nu måste vi hitta på något nytt!" Så sedan var det de som FÖDDES 1914 som inte skulle dö innan Harmageddon. 

"Är det redan 2000-talet???! *PANIK* VAD GÖR VI NU???" Så när alla som föddes 1914 troligen är döda nu eller snart dör, och Harmageddon FORTFARANDE INTE skett, måste ju styrande kretsen få "nytt ljus". (Btw, styrande kretsen har direktkontakt med Gud och få då och då "nytt ljus", alltså nya meddelanden från Gud.)

Därför hittade de på det här med överlappande generationer. Just nu är det 2 generationer, men de kan ju expandera det och fortsätta hur länge som helst med denna nya läran. 



Sen kom vi in på blod och mamma visade ett av sina blogginlägg där hon visar att läran ändrats mååååånga gånger. Hon skriver i "FÖRBUD MOT BLODTRANSFUSIONER. 19/2-2020" bland annat:


"Den Styrande kretsen har hoppat lite fram och tillbaka i sin syn gällandes blodfrågan.

1: Fraktion av blod förbjudet. Vakna 1 februari 1956 sid 20.

2: Fraktion av blod tillåtet. Vakttornet 1 februari 1959 sid 95, 96.

3: Fraktion av blod förbjudet. Vakttornet 15 mars 1962.

4: Fraktion av blod tillåtet. Vakttornet 15 juli 1963.

5: Fraktion av blod förbjudet. Vakttornet 15 oktober 1974. 

I Vakttornet 28 juni 2012 står det att Jehovas vittnen inte får ta emot blod, vare sig det gäller helblod, koncentrerade röda blodkroppar, blodplasma eller blodplättar."


Jag var helt mållös, helt jävla PAFF! Jag kunde fan inte tro mina ögon! FICK JEHOVAS VITTNEN TA EMOT BLOD?????
Då visade mamma en rolig video där Jonas förklarar "det nya ljuset" gällande BLODTRANSFUSION.  



VAD FAN ÄR DET HÄR FÖR JÄVLA BULLSHIT???!!! Jag kände mig lurad, bedragen, och jag har ju aldrig ens varit i en Rikets Sal! Tänk hur ett vittne som förlorat någon pga att de inte fick ta blod känner! 

I lektion 39 "Hur ser Gud på blod?" I "Ett hopp om en ljus framtid - Bibelkurs med personlig handledare" står det:

"Hur ska man se på blod i medicinska sammanhang? Vissa behandlingar går helt klart emot Guds lag. Det gäller till exempel transfusioner av helblod eller transfusioner av någon av blodets huvudbeståndsdelar – röda blodkroppar, vita blodkroppar, blodplättar och plasma. Men det finns andra behandlingar som det inte finns något tydligt förbud mot i Guds lag. Det gäller till exempel behandlingar där man använder mindre beståndsdelar som man har utvunnit ur någon av blodets huvudbeståndsdelar. Vid andra behandlingar används patientens eget blod. Det är viktigt att ta ett eget beslut om hur man ska göra med sådana behandlingar."




WHAAAAATTTTT????!!!!!!! När mina så kallade familjmedlemmar (ja, plural) opererade sig för CANCER fick de inte ta emot blod. Men NU är det HELT OKEJ????? 


I mammas blogginlägg "ÄLSKAR JEHOVA ATT BARN DÖR? 14/4 - 2022" infogar hon en video där Anthony Morris, medlem i styrande kretsen, ger ett "uppmuntrande" tal om en pojke som var så trogen Jehova att han dog


OCH PUBLIKEN APPLÅDERAR DETTA!!! Om någon tror att detta var en "engångsgrej", så har de otroligt fel! I avsnitt 6 pratade "Marie" om sin tredje förlossning där hon nästan dog och behövde blod. Hon hade, som ett duktigt vittne visat papper dör det stod att hon vägrade blod, och tog inte emot blod trots att de RUSADE till operationssalen för att RÄDDA HENNES LIV. Hon överlevde och fick så många KOMPLIMANGER av vittnen att hon vägrade blod och var så trogen Jehova. 

Men om hon hade DÖTT? Då hade hon HYLLATS som pojken. 

I avsnitt 8 av Karolines podd pratade de om detta och gästen Daniels frus förlossning. Daniel nämnde en nederländsk studie som visade att de vittnen som födde hade en högre risk att dö än "världsliga". 
Jag var tvungen att hitta denna studie! Studien "Maternal mortality and serious maternal morbidity in Jehovah's witnesses in The Netherlands" av van Wolsvinkel et al publicerades 2009. (OBS! Infon är bara från abstract!) 
De undersökte alla fall av mödradödlighet i Nederländerna mellan 1983 och 2006 och alla fall av allvarlig mödrars sjuklighet mellan 2004 och 2006 i Nederländerna. Slutsatsen? 

"Women who are Jehovah's witnesses are at a six times increased risk for maternal death, at a 130 times increased risk for maternal death because of major obstetric haemorrhage and at a 3.1 times increased risk for serious maternal morbidity because of obstetric haemorrhage, compared to the general Dutch population."

Det är ENORMT högre risk! Och ändå, som Daniel påpekar, pratas det inte mycket om det. Nämligen att förlossningen kan döda en. 


Snart är det dags för receptet, men först:

Mamma är alltså gästen i avsnittet som kom idag, "23. Sabina - I det dolda: Incest



Jag lyssnar nu och ska inte spoila för er som vill lyssna. Gör snälla det! 

Läs gärna mammas blogg Friheten är mitt paradis


Precis innan jag började lyssna blev jag klar med hemtentan i Organisering. Jag hade 8 timmar på mig och fastän att jag spenderat flera dagar på att förbereda mig använde jag 7 timmar och 57 minuter. Första delen var 4 snabbfrågor där det var gräns på max 400 ord och "bör inte tar mer än totalt ungefär en eller en och halv timme för dig att besvara." LMFAO. Det hade gått mer än två timmar och jag hade inte besvarat alla snabbfrågorna. Jag bestämde mig då att gå vidare. 


Del 2 var tre essäfrågor och kom fram till att besvara 2 av 3 frågor för jag var mer förberedd på dem. 

Istället för att besvara den resterande frågan var det bättre att gå till analysfrågan som jag kanske till och med var bäst förberedd på. 


I alla fall... Det känns inte toppen, men det är det vanliga för mig på tentor. Jag ska räkna ut vad jag skulle kunna få för poäng. 

För att bli godkänd behövs minst 30 poäng, för VG minst 40 poäng och maxpoäng är 50.

 

Och nu kommer receptet!


Päron- och spenatbollar

Mängd: 8 st stora bollar 

Ingredienser:
2 päron (~ 640 g)
50 g spenat 
5 msk ICA Sötströ  
6 dl ICA Ekologiska Små Och Fina Havregryn Glutenfritt 
3 dl Urtekram Oat Flour Gluten Free 
1 dl Valio Oddlygood Oat Drink Gluten Free  
3 msk rapsolja 

Garnering:
Riven kokos 

Instruktioner:
Skölj päron. Skär bort botten och toppen. Kärna ur. Finhacka. Skölj spenat. Dra bott stammar. Finhacka. Blanda päron, spenat, sötströ, havregryn, havremjöl, havremjölk och rapsolja i en skål. Lägg kokos på en tallrik. Forma bollar. Rulla i kokos. Frys i 3 timmar. Servera kallt.

Förvaring: Förvara i frysen. 

Hejsan svejsan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar