onsdag 1 november 2023

Hirsgröt

Idag börjar World Vegan Month! Varje november sedan 1994 firas denna temamånad (Vegan Society).
Och 1 november är World Vegan Day! Wikipedia berättar om historien:
"The event was established in 1994 by Louise Wallis, then Chair of The Vegan Society in the United Kingdom, to commemorate the 50th anniversary of the founding of the organisation and the coining of the terms 'vegan' and 'veganism'." 

Varför 1 november?
"Speaking in 2011, Louise Wallis said: 'We knew the Society had been founded in November 1944 but didn’t know the exact date, so I decided to go for 1 November, partly because I liked the idea of this date coinciding with Samhain/Halloween and the Day of the Dead – traditional times for feasting and celebration, both apt and auspicious.'" (Wikipedia

Det är också starten på Millet & Teff Month! Whole Grains Council har valt ett fullkorn för varje månad. 
Januari: Havregryn 
Februari: Korn
Mars: Quinoa
April: Groddade gryn
Maj: Amaranth 
Juni: Durra
Juli: Vete
Augusti: Råg och triticale
September: Ris och vildris
Oktober: Majs inklusive popcorn 
November: Hirs och teff
December: Bovete 

Millet & Teff Month, eller Teff & Millet Month, firar hirs och teff. Dagens recept är Hirsgröt! Jag har gjort hirsgröt med bara hirsflingor och med bara hirs men inte älskat nån av dem. Med hirsflingor tycker jag det blir en bismak och konsistensen med hirs är inte optimal. Men så var jag 7 juli på biblioteket och gick igenom massa kokböcker bland annat "Gröt & Müsli" av Viola Adamsson. På sida 78 var ett recept på hirsgröt med hirsflingor och hirs. 
I receptet sjudas hirs och hirsflingor tillsammans i 10 minuter men jag var skeptisk till det för det räckte att koka gröt med hirsflingor i 4-5 minuter. Och när jag kokar hirs följer jag instruktionerna på förpackningen (Saltå Kvarn) och efter 10 minuter på medelvärme sväller hirsen i 15 minuter. Så jag experimenterade mig fram till det perfekta receptet på hirsgröt!

Jag garnerade med torkade aprikoser, hampafrön och korinter 


Hirsgröt

Mängd: 1 st portion, ca 910 g 

Ingredienser:
300 g kokt hirs
100 g hirsflingor 
5 dl Valio Oddlygood Oat Drink Gluten Free 
4 msk ICA Sötströ 

Instruktioner:
Värm en spisplatta på medelvärme. Häll allt i en kastrull. Puttra i 5-6 minuter och rör om konstant. Servera varmt. 

Förvaring: Förvara i kyl.

Bless!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar