lördag 28 oktober 2023

Kakaós tészta

28 oktober är dag 28 på Dessert Month men också Chocolate Day! National Confectioners Association skapade temadagen (National day calendar). 

Det finns många temadagar som firar choklad ⬇️
15/5: National Chocolate Chip Day (USA)
7/7: World Chocolate Day
28/7: National Milk Chocolate Day (USA)
13/9: International Chocolate Day (USA)
22/9: National White Chocolate Day (USA)
28/10: National Chocolate Day (USA)
11/11: Chokladens Dag (Sverige) 
16/12: National Chocolate Covered Anything Day (USA)
28/12: National Chocolate Day (USA)
19/2: National Chocolate Mint Day (USA)

Dagens recept är något annorlunda: pasta med kakao på! Japp, Kakaós tészta är en ungersk klassiker med Kakaós (kakao) och tészta (nudlar). 
Jag utgick från Zsuzsa is in the kitchens recept. Zsuzsa säger:
"Homemade noodles are the best, but you can use ready-made fresh or dry noodles as long as they are broad noodles. The type Hungarians call szélesmetélt." 

Så jag googlade på szélesmetélt och fettuccine kom upp. Jag tänkte inte beställa och vänta på fettuccine så jag kom på idén att istället ta tagliatelle då Zsuzsa säger att de bara måste vara breda. (Wikipedia säger att fettuccine är 6.5 mm och tagliatelle 6 mm breda). 
Jag köpte ICA Tagliatelle Glutenfritt igår men innan ringde jag kundtjänst för att fråga om emulgeringsmedel E471. Tur nog är den vegansk! (Jag väntar på svar om vilken specifikt fettsyra det handlar om). 

Now, Zsuzsas recept anger "1 batch of noodles" och länkar till eget recept. Det står inte på någon av sidorna mängden pasta. Så jag tog mängden tagliatelle till 1 portion (eller 2, enligt paketet 🤔) och minskade resterande ingredienser utifrån mängden kokt tagliatelle. 
Jag tillsatte salt för det förhöjer chokladsmaken. 



Kakaós tészta

Mängd: 1 st portion, ca 305 g

Ingredienser:
100 g ICA Tagliatelle Glutenfritt (~ 300 g kokt)
10 g Naturli' Ekologisk Vegan Block 
1 nypa salt
1 msk ICA Sötströ 
1 msk kakao 

Instruktioner:
Värm en spisplatta på hög värme. Häll vatten i en kastrull. Koka upp. Tillsätt tagliatelle. När vattnet kokar igen, koka i 7-8 minuter. Rör om då och då. Häll i durkslag. Smält smör. Ta bort kastrullen. Blanda i tagliatelle.  Blanda sötströ och kakao i en skål. Lägg tagliatelle på tallrik. Strö över blandningen. Servera varmt.

Förvaring: Förvara i kylen. 

Viszlát!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar