onsdag 6 oktober 2021

Kokt hirs

Chockerande nyheter!  I september hörde programansvarige av sig och berättade att omprovet i Professionell matlagning II är 13/10!!!!!! Det var väldigt förvånande eftersom jag fick höra i våras att jag skulle ta omprovet nästa gång kursen ges, alltså VT 2022. 


Nyligen fick jag mejl med detaljer:

"Delprov 3 (3,5 hp) Introducerande matlagning. 
Praktiskt individuellt prov. Lärandemål 4-7 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas. 
• kunna planera och organisera matlagning (4) 
• kunna tillaga och kreativt arrangera olika välsmakande maträtter med god kvalitet (5) 
• kunna utforma recept och menyer anpassade för professionell matlagning (6). 
• kunna motivera val av råvaror med avseende på hållbarhet och estetik (7).
 
o Tid: 2 timmar att laga två portioner (1 port. till mig för provsmak och 1 port. till er som lunch). 
o Ni ska laga en huvudrätt/varmrätt och en efterrätt bestående följande huvudingredienser:

Huvudrätt: 1/2 färsk kyckling alternativt belugalinser
Huvudrätten ska bestå utav minst 4 tillagade/bearbetade komponenter. 

Efterrätt: Päron av fast sort
Efterrätten ska bestå utav minst 3 tillagade/bearbetade komponenter varav minst 1 bakad.

o Övriga ingredienser som finns att tillgå presenteras innan start av provet. Det kommer av variation av grönsaker, rotsaker, mejeri och torra specerier. 
o Ni har 30 minuter efter ni fått se ingredienserna att planera era två rätter. 
o Recept på papper är ok att ha med (inga kokböcker, inget sök i mobil). 
o Ni får inte använda er av några andra ingredienser än de som kommer att presenteras för er. 
o Inga egna ingredienser hemifrån. 
o Ni ska använda hela den tid som ni får till förfogande och lämna in er mat på avsatt tid.

Visa vad ni kan och tänk på moment som; hygien, mise en place, teknik, ekonomi, utseende, komposition och smak. Överdriv inte er ambition utan förlita er på vad ni kan och visa det. Visa ert hantverk och kreativitet!"

Det stod inte, så jag frågade om hur efterrätten får serveras: 
"Efterrätt får ej serveras i glas/skål/form."

Vad är kriterierna för G? Visa förmåga/god förmåga på: 
  • Färdighet i att kunna planera och organisera matlagning.
  • Väljer råvaror med avseende på hållbarhet och estetik. 
  • Rengöring/Hygien
  • Teknik/metod

Med viss säkerhet/säkerhet: 
  • Förmåga att tillaga och kreativt arrangera olika välsmakande maträtter med god kvalitet. 
  • Färdighet i att utforma recept och menyer anpassade för professionell matlagning. 

Med kvalitet/god kvalitet: 
  • Komposition/kreativitet 

Få 5-7 poäng på: 
  • Presentation/upplägg
  • Smak
Den här veckan började jag mejla med programmets syv-kontaktperson. Förhoppningsvis kan jag få anpassningar.  
Så här skrev bl.a.:

"Jag vet inte vad för anpassning är möjlig. Jag tror att jag skulle kunna klara det om 
jag antingen hade samma mängd arbete men mer tid 
eller mindre mängd arbete på samma tid (2 h)"

Jag är stressad redan nu, 1 vecka innan. Det är så mycket att tänka på. Det ska

  • Gå snabbt
  • Smaka bra
  • Passa med de andra komponenterna 
  • Se gott ut 
  • Ha bra näring 
  • Ingredienserna som jag planerat använda måste finnas

Innan förra omprovet fick jag en liten anpassning. Förra examinatorn mejlade vilka livsmedelsgrupper som skulle finnas förutom huvudråvarorna och torkade kryddor: 

"Jag kan precisera att det kommer: Minst 2-3 rotfrukter, minst 5 olika andra grönsaker, minst 3 olika mejeriprodukter varav någon form av ost, nån form av nötter och frön, ägg, olja, vegetarisk buljong, nån kolhydrat i form av ris/pasta/gryn/polenta, någon form av syra citron/vittvin/vinäger/ättika, salt, majsstärkelse, socker, galantin, vit/ljus eller mörk choklad, 1-3 frukter/bär, minst 3 olika örter."

Jag har mejlat kontaktpersonen igen och ska få svar imorgon. Hoppas det är bra nyheter...

Men till dagens recept: kokt hirs! Ett basic recept på hur man kokar hirs. Hirs smakar som en blandning av quinoa och råris, tycker jag. Gott! Och näringsrikt! 
100 g kokt hirs utan salt har 0.3 mg vitamin B6, 1.9 mg järn, 1.36 mg zink, 96 mg fosfor (Livsmedelsinfo). 

RDI för vitamin B6 för vuxna är 1.2 mellan 1.6 mg (Livsmedelsverket). Vuxna behöver 9 eller 15 mg järn per dag (Livsmedelsverket). 7-11 mg av zink behövs varje dag för vuxna (Livsmedelsverket). RDI för fosfor för vuxna är 600-900 mg (Livsmedelsverket).

Jag skulle säga att en portion av hirs är minst 500 g. Då blir det 1.5 mg vitamin B6, 9.5 mg järn, 6.8 mg zink och 480 mg fosfor! 


Kokt hirs

Mängd: ca 1400 g

Ingredienser:
5 dl Saltå Kvarn Hirs 
10 dl vatten 
12 dl vatten 

Instruktioner:
Värm en spisplatta på hög värme. Häll hirs och vatten i en kastrull. Koka i 1-2 minuter. Häll av vattnet. Sänk värmen till medel. Tillsätt vatten. Puttra i 9-10 minuter under lock. Ta bort kastrullen. Låt stå i 15-16 minuter.

Förvaring: Förvara i kylen.

Żegnaj! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar