mÄndag 1 maj 2023

Bön- och jordgubbssallad

Helgen har varit INSANE! 🙀 Mamma hĂ€lsade pĂ„ sĂ„ vi alla tre gick ut för tredje gĂ„ngen 2023. Det var 15 grader och lite blĂ„st... Och mamma var DRAMA QUEEN đŸ€Ș


Tigger var ute i 5 minuter trots "orkanen"


PÄ eftermiddagen sÄg jag orange katt tvÄ gÄnger.

VĂ€rst var söndagen. En av de mest TRAUMATISKA dagarna EVER! 

12:21 sĂ„g jag orange katt. NĂ€r jag kom hem frĂ„n ICA gick vi ut för fjĂ€rde gĂ„ngen. Det gick inte bra. Tigger satte kanske sitt sĂ€msta rekord: 1 minut! 


Hon gick mot sitt trĂ€d och vĂ€nde hemĂ„t. đŸ€Ł

Men det var 14:35 som DRAMAT började. 14:35 sĂ„g jag en orange katt. Men 14:36 KOM EN TILL ORANGE KATT!!!! 🙀🙀🙀


Vi var i CHOCKTILLSTÅND! đŸ€Ż


Sen sĂ„g en av de nĂ„got djur och gick in i buskarna đŸ€€


14:48 kom de tillbaka! 🐈🐈



Jag tvĂ€ttade 15-17 och nĂ€r jag kom ut ur porten var de bĂ„da dĂ€r!!! 🙀


NĂ€sta gĂ„ng jag kom ut ur porten var den ljusare ute. Och sista gĂ„ngen jag gick ut pratade den!


NĂ€r jag kom tillbaka berĂ€ttade mamma att Tigger hade druckit vatten nĂ€r de hört en katt mjaua!! 🙀 17:04 kom en av de och vi hörde den mjaua. Sista hĂ€ndelsen var 18:09 nĂ€r en katt mjaude. 

Idag var vi ute för femte gĂ„ngen. Det gick bĂ€ttre. Allt var bra trots att en MENSCHEN skulle gĂ„ ut frĂ„n porten nĂ€r vi precis kommit ut. Jag bar henne till baksidan. 


Hon nosade pĂ„ buske. Vi var ute i 4 minuter. Traumat kom nĂ€r vi gick hem. DĂ„ kom MENSCHEN cyklandes mot oss!!!! 🙀 


Vi sa hej och Tigger gick framĂ„t Ă€ndĂ„!!! Vi var sĂ„ stolta över den lilla modiga ungen! 😚 

Nu till receptet! Idag Ă€r det 1 maj och det Ă€r starten pĂ„ Salad Month! The Association for Dressings & Sauces skapade Salad Month 1992. Men maj Ă€r ocksĂ„ Strawberry Month! Jag har googlat mig fram till att temamĂ„naden funmits sedan i alla fall 2007. Bön- och jordgubbssallad kombinerar bĂ„da temamĂ„naderna đŸ“đŸ„—đŸ…đŸ„’ 



Bön- och jordgubbssallad

MĂ€ngd: 2 st portioner, ca 1300 g

Ingredienser:
1 gurka (~ 210 g) 
400 g jordgubbar  
150 g babyplommontomater 
100 g gula cocktailtomater 
15 g babyspenat 
200 g frysta haricots verts 

Dressing:
30 g fryst tinad persilja   
1 msk rapsolja 
1 tsk citronsaft 
1/2 krm malen svartpeppar 
2 tsk ICA Sötströ 
1 msk salt

Instruktioner: 
Skölj gurka. Finhacka. Skölj jordgubbar. Snoppa och finhacka. Skölj tomat. Dela. Skölj babyspenat. Riv. VĂ€rm en spisplatta pĂ„ hög vĂ€rme. HĂ€ll haricots verts och vatten sĂ„ det knappt tĂ€cker i en kastrull. Koka i 1-2 minuter. Ta bort. HĂ€ll av nĂ„gra dl vatten. TillsĂ€tt nĂ„gra dl kallt vatten. LĂ„t stĂ„ i 5-6 minuter. HĂ€ll av vattnet. Dela pĂ„ mitten. Skölj black eyed peas. Skölj adukibönor. HĂ€ll gurka, jordgubbar, tomat, spenat, haricots verts, black eyed peas och adukibönor i en skĂ„l. Blanda persilja, rapsolja, citronsaft, svartpeppar, sötströ och salt i en skĂ„l. TillsĂ€tt i salladen och blanda. Servera kallt.

Förvaring: Förvara i kyl.

TschĂŒssi! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar