söndag 19 mars 2023

Banan- och chokladproteinhavregrynsgröt

Det här är 3 i Tiggers diabetes-helvete-saga 😾😿



Jag mätte Tiggers blodsocker onsdag kväll, torsdag morgon och kväll, och fredag morgon. Alla värdena var höga: 19.4, 19.8, 18.8, 19.1. Normalt blodsockerintervall är 5-15 mmol/liter. 😿
Jag mejlade värdena. Veterinären skrev ut insulin och mejlade: 

"Då Tiggers blodsocker är konstant måttlig förhöjd, rekommenderas att ni påbörjar behandling med Lantus insulinpenna 100IU/ml 2 enheter 2 gånger dagligen (med 12 timmars mellanrum) under huden." 

Som tidigare diskuterat, rekommenderade hon återbesök i Kristianstad för att kolla Tiggers allmänstatus och blodsocker. Jag bokade tid på torsdag. 

Jag började med insulin igår. Morgonen var fail. Jag trodde att jag gjorde rätt, det verkade inte alls svårt i instruktionerna. Där det gick fel var när jag skulle ge insulinet. Tigger rörde på sig och jag vet inte om jag hann få in nålen. När jag tog ut Lantus var nålspetsen bruten. Ifall hon fick i sig insulin gav jag henne inte en till dos. 



Försök 2 att ge insulin fungerade! Hon klagade lite men var stilla. Nålspetsen var lite bruten. Hon satte sig och kollade i förvåning på mig. Trots denna misshandel, bara sekunder sedan, sa hon älskar dig till mig. 🥺🥺🥺 

Hon verkade må bra. Hon åt och drack efteråt. Jag höll koll på henne flera timmar efteråt ifall hon skulle bli dålig. Men hon var bra, åt och drack, gick på toa, och sov med mig. Imorse var hon också bra, innan och efter injektionen. 😊 Hon knådade min arm och så myste vi 😍



Nu till receptet. Idag är sista dagen på Nutrition & Hydration Week. Och 19 mars är starten på American Chocolate Week! American Chocolate Week firas den tredje hela veckan i mars varje år. I år är det 19-25 mars (National today). Checkiday säger att Chocolate Manufacturers Association, som blev uppköpt av National Confectioners Association i 2008, grundade temaveckan 1990. 

Receptet är en maffig, lyxig, chokladig frukost: Banan- och chokladproteinhavregrynsgröt 🍌🍫 
Denna smarriga gröt är dessutom väldigt nyttig! 500 g Banan innehåller bl.a:
7.0 g kostfibrer 
0.75 mg tiamin 
45 mg vitamin C 
1.5 mg vitamin B6 
135 mg magnesium 
1650 mg kalium

RDI för vuxna:
25 - 35 g kostfibrer (Livsmedelsverket)
1.1 - 1.6 mg tiamin (Livsmedelsverket)
75 - 100 mg vitamin C (Livsmedelsverket)
1.3 - 1.6 mg vitamin B6 (Livsmedelsverket)
280 - 350 g mg magnesium (Livsmedelsverket)
3.1 - 3.5 g kalium (Livsmedelsverket)

Jag använder 4 msk Rawpowder Ärtprotein, ca 30 g. 30 g blir 24 g protein. 
4 dl havregryn är 140 g. 140 g ICA Ekologiska Små Och Fina Havregryn Glutenfritt innehåller bl.a: 
18.2 g protein
12.6 g kostfibrer 

RDI för vuxna:
50 - 70 g protein (Livsmedelsverket

Och glöm inte havremjölken som är berikad! 600 ml innehåller bl.a: 
6 µg vitamin D
1.26 mg riboflavin 
2.4 µg vitamin B12
720 mg kalcium 

RDI för vuxna:
10 - 20 µg vitamin D (Livsmedelsverket)
1.2 - 1.7 mg riboflavin (Livsmedelsverket)
2.0 - 2.6 µg vitamin B12 (Livsmedelsverket
800 - 900 mg kalcium (Livsmedelsverket)

Banan- och chokladproteinhavregrynsgröt

Mängd: 1 st portion, ca 1190 g

Ingredienser:
2 bananer (~ 655 g)
5 msk ICA Sötströ
4 msk kakao  
4 msk Rawpowder Ärtprotein
4 dl ICA Ekologiska Små Och Fina Havregryn Glutenfritt 
6 dl Valio Oddlygood Oat Drink Gluten Free 

Instruktioner:
Skala och grovhacka banan. Häll i en kastrull. Mosa med sked. Värm en spisplatta på medelvärme. Tillsätt sötströ, kakao, ärtproteinpulver, havregryn och havremjölk. Puttra i 4-5 minuter och rör om hela tiden med en slickepott. Servera varmt.

Förvaring: Förvara i kylen.

Ate!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar