måndag 13 mars 2023

Haricots verts- och ärtsallad

De senaste dagarna har varit ett rent ut helvete för Tigger! Det började 7 mars när jag och mamma pratade om Tigger. Mamma sa att hon skulle köpa kattsand 8 mars för den som hon köpte 4 mars var snart tom. Jag berättade att förra och förrförra veckan hade Tigger druckit mer vatten och kissat mer och därför snabbare gått genom kattsand. Mamma tänkte att det kunde ha med maten att göra. Jag ringde Evidensia direkt. Hennes symptom, att dricka och kissa mer, är första tecknet på att njurarna ger upp. Jag blev förvånad! 😲😳🥺😰

8 mars var traumatisk! Tigger åkte I en förbannad bur i en jävla bil till tortyrhuset (läs: veterinären). Vi träffade först djurskötare. Jag beskrev symtomen: 
•Vecka 8, 9 och 10 har hon druckit mer vatten
•Kissar mer
•Kräktes 2 gånger 11 feb, 5 gånger 26 feb och 2 gånger 1 mars
•Är tröttare, springer inte lika mycket

Mamma hade sagt att det kanske hade med maten att göra men det trodde jag aldrig på. Jag berättade att hon haft samma mat sedan åtminstone ett halvår: 

•Royal Canin Digest Sensitive mjuk mat
•Royal Canin Sensible torrfoder 
•Royal Canin Digest Sensitive torrfoder 
•Brit Care Cat Grain Free Sensitive Healthy Digestion & Delicate Taste

Tigger vägde 5.22 kg. Linn tog tempen i rumpan, vilket var väldigt kränkande och Tigger försökte fly. 😾 Hon hade ingen feber. 
Sen kom veterinären in och kollade i munnen, i öronen och lyssnade på hjärtat. Djurskötaren tog blodprover. Vi väntade 20-30 minuter. 


Tigger gick runt för att hitta bra gömställe. Det här var det bästa.... 

 
Hon fick bandage för att stoppa blodet. 


Vi spanade lite... 👀 Men klagade mest 😾 



Sen kom veterinären med dåliga nyheter. Tigger har diabetes! 😨😿 Hennes glukos och fruktos var höga men annat var bra.

Jag bad veterinären gissa hur länge Tigger haft diabetes. Det var omöjligt att gissa för alla visar inte symtom och värdena varierar. Men hon trodde vi fångat det tidigt för jag hade varit vaksam. Hon sa också att ett tecken på diabetes är när katter dricker och kissar mycket.
Hon ska endast äta speciellt torrfoder nu. 60 g per dag. Jag vägde ju inte maten innan men jag tror att tigger brukar få 80-100 g per dag, så nu bantar det lilla livet... 

9 mars väcktes jag typ 03.30 av att Tigger kräktes. Det var typ vätska, ingen mat. Det var mindre mängd än vad hon brukar kräkas, men jag skulle hålla koll på henne, så jag ringde kl 08. Eftersom hon brukar kräkas avvaktade vi. 

När vi skulle sluta samtalet sa hon "vänta!". Hon såg att vi har tid 15 mars i Helsingborg! Veterinären sa att Evidensia Helsingborg skulle ringa mig men det gjorde de inte, vilket jag berättade. (Vi fick remiss till Helsingborg där de är proffs på diabetes. Hon ska få insulinsprutor till en början i alla fall. Det kan bli så att det gå bra med bara nån sorts mjuk mat.) 
Hon sa att de nog hade bokat in den för att den inte skulle bli tagen av någon annan. Och så sa hon att jag ska ringa Helsingborg. Så jag ringde och bekräftade tiden. De ska kanske göra ultraljud på henne. 

När samtalet var över fick jag sms med tiden. I smset stod det att vuxna katter och hundar ska fasta i 12 timmar. Så jag ringde för att kolla det och tyvärr måste Tigger fasta. Senast midnatt ska maten tas bort men vatten är okej. 😿

Förutom detta helvete har det kommit inkräktare!! 8 mars såg jag orangea katten en gång och kattungen två. 10 mars hörde jag en katt mjaua i huset när jag var i trappuppgången. Igår såg jag orangea katten två gånger. 

Idag är 13 mars och det är dag 13 på Frozen Food Month. Det är även starten på Nutrition & Hydration Week! Så här står det på deras hemsida:
"Its purpose is to bring people together to create energy, focus and fun in order to highlight and educate people on the value of food and drink in maintaining health and well being in health and social care."

Receptet på första dagen är näringspackad Haricots verts- och ärtsallad.  Protein från gula ärtor och kikärtor, kostfibrer från grönsakerna, vitamin C från äpple och tomat, fleromättade fetter från rapsolja 🥗



Haricots verts- och ärtsallad

Mängd: 3 st portioner, ca 2410 g

Ingredienser:
1 msk citronsaft 
3 dl vatten 
2 äpplen (~ 240 g) 
1 gurka (~ 210 g)
75 g gula cocktailtomater 
500 g babyplommontomater 
40 g babyspenat 
500 g frysta haricots verts 
400 g frysta gröna ärtor 
200 g kokta gula ärtor  

Dressing:
1 msk vatten 
2 msk rapsolja 
2 tsk citronsaft 
2 msk torkad persilja 
2 msk ICA Sötströ
2 msk salt  

Instruktioner: 
Häll citronsaft och vatten i en skål. Finhacka äpple och häll i skålen. Häll av vattnet. Skölj gurka. Finhacka. Skölj tomat. Dela. Skölj babyspenat. Riv. Värm en spisplatta på hög värme. Häll haricots verts och vatten så det knappt täcker i en kastrull. Koka i 1-2 minuter. Ta bort. Häll av några dl vatten. Tillsätt några dl kallt vatten. Låt stå i 5-6 minuter. Häll av vattnet. Värm en spisplatta på hög värme. Häll vatten i en kastrull. Låt koka upp. Tillsätt ärtor. Låt koka upp. Ta bort kastrullen. Låt stå i 2-3 minuter. Häll i durkslag. Skölj gula ärtor. Skölj kikärtor. Blanda allt i en skål. Blanda vatten, rapsolja, citronsaft, persilja, sötströ och salt i en skål. Tillsätt i salladen och blanda. Servera kallt.

Förvaring: Förvara i kyl.

Tschüssi! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar