fredag 11 november 2022

Hirschokladbollar

I onsdagsförmiddag gick jag och handlade. Jag var borta kanske i 40 minuter. När jag kom hem var Tigger kelen så vi mysade i ca 10 minuter 😍 


11:45 kom orangea katten 


11:59 kom katten tillbaka!


13:46 kom hen återigen!



13:56 kom kattungen! 


14:05 kom hen tillbaka, vilket råkade vara när husse kom förbi 


14:20 kom hen återigen!!!


🙀🙀🙀 Ingen respekt för Tiggers territorium, alltså! 
Igår såg jag inga inkräktare och idag har jag "bara" sett en inkräktare. 


Det lilla livet har sånt jävla tufft liv!

Och nu till dagens recept, Hirschokladbollar. 11 november är Chokladens dag! Chokladens dag firas varje år 11 november sedan 2011 (Matkalender). 

Det finns många temadagar som firar choklad ⬇️
15/5: National Chocolate Chip Day (USA)
7/7: World Chocolate Day
28/7: National Milk Chocolate Day (USA)
13/9: International Chocolate Day (USA)
22/9: National White Chocolate Day (USA)
28/10: National Chocolate Day (USA)
11/11: Chokladens Dag (Sverige) 
16/12: National Chocolate Covered Anything Day (USA)
28/12: National Chocolate Day (USA)
19/2: National Chocolate Mint Day (USA)

Jag utgick från mitt recept på Quinoachokladbollar




Hirschokladbollar 

Mängd: 5 st stora bollar

Ingredienser:
1 nypa salt
2 tsk vaniljpulver 
4 msk kakao 
1 dl riven kokos  
1 1/2 dl ICA Sötströ
200 g hirsflingor 
100 g rumsvarmt Violife Vioblock 
4 msk starkt kallt kaffe 
2 msk vatten 
Riven kokos 

Instruktioner:
Blanda salt, vaniljpulver, kakao, kokos, sötströ och hirsflingor i en skål. Tillsätt smör och nyp ihop. Häll i kaffe och vatten. Knåda till en deg. Lägg kokos på en tallrik. Forma bollar. Rulla i kokos. Frys i 3 timmar. Servera kallt.

Förvaring: Förvara i frysen. 

Ciao!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar