tisdag 15 november 2022

Proteinhavregrynsgröt

15 november är dag 15 på World Vegan Month, och International Whole Grain Day! The Whole Grain Initiative skapade temadagen 2018. Vad är fullkorn? Livsmedelsverket säger:
"Fullkorn är när alla delar av spannmålskornet finns med i mat gjord på till exempel vete, råg, korn, havre, ris och majs. [...] Fullkorn finns i spannmålsprodukter och kan vara både hela korn och korn som har krossats eller malts till fullkornsmjöl. Det viktiga är att alla delar av kornet finns med, både det som kallas frövita, grodd och kli. [...] Pasta, bulgur, couscous och ris är några exempel. Gryn, som havregryn och rågflingor, matkorn, matvete och fullkornscouscous består helt av fullkorn." 

Mitt valda fullkorn är havregryn och receptet blev Proteinhavregrynsgröt! 

Vad för protein använde jag? Rawpowder Ärtprotein! Jag använde ärtprotein för många år sen och tyckte om det. Sedan 2020/2021 har jag använt hampaproteinpulver. Och jag testade att göra gröten med det, men det var för stark smak för mig. Så jag fick idén att testa ärtproteinpulver. Jag köpte en påse 250 g på HälsoKraft. Det finns många återförsäljare online. 

Så det är 100% gula ärtor och består 80% av protein. 100 g innehåller:
Kcal: 350
Fett: 1,7g 
Varav mättade fettsyror: 0,3g 
Kolhydrater: 3,2g 
Varav naturligt socker: 0,4g 
Fibrer: 2,4g 
Protein: 80g 
Salt: 3,75mg


Hur smakar det? Gott! Ärtprotein ger en vääääldigt svag smak. Den har en jordig ton som påminner mig liiite om kardemumma, och lite vaniljton, faktiskt. 

Men hur mycket protein blir det?  Jag använder 4 msk, ca 30 g. 30 g blir 24 g protein. Vuxna bör få i sig 50-70 g protein varje dag (Livsmedelsverket). 

Jag toppade med tranbär, russin, hampafrön och korinter. 


Proteinhavregrynsgröt

Mängd: 1 st portion, ca 780 g 

Ingredienser:
5 msk ICA Sötströ
4 msk Rawpowder Ärtprotein (~ 30 g)
4 dl ICA Ekologiska Små Och Fina Havregryn Glutenfritt
6 dl Valio Oddlygood Oat Drink Gluten Free 

Instruktioner:
Värm en spisplatta på medelvärme. Häll sötströ, ärtproteinpulver, havregryn och havremjölk i en kastrull. Puttra i 4-5 minuter och rör om hela tiden med en slickepott. Servera varmt.

Förvaring: Förvara i kylen.

Hej hej! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar