söndag 14 april 2024

Pekankakor

Tigger update! 🐈‍⬛ PĂ„ onsdag tog jag ut Tigger för sjunde gĂ„ngen 2024. De följande dagarna regnade det sĂ„ hon var hemma. Tigger Ă€r ju en innekatt, en aristocat, trots allt! 💅👾🏰

Som vanligt, knĂ„dar hon varje morgon. 😍 Det hĂ€r var i torsdags. 


Sen la hon sig ner...


Och knĂ„dade lite till! ☺️

Torsdagen var förfĂ€rlig! Det var dags för ny blodsockerkurva!!! 🙀 Det innebĂ€r att jag mellan 06 och 18 varannan timme mĂ€ter Tiggers blodsocker genom att ta stickprov i örat. STACKARS TIGGER!!! 😿


VĂ€rdena var mellan 6.1 och 17.0. För katter utan diabetes ska blodsockret vara 3-5 mmol/L. För katter med diabetes Ă€r mĂ„let att blodsockret ska vara 5-15 mmol/L. VeterinĂ€ren ringer imorgon. 


Och hon var sĂ„ modig och stannade kvar i fönstret nĂ€r jag dammsög! 😎

Fredag:


IgĂ„r morse la jag henne pĂ„ magen och klappade henne. 


Och hon stannade kvar nĂ„gra minuter. 

PĂ„ eftermiddagen hĂ€lsade mamma och syrran pĂ„! 😊


Tigger fick och gav suuuuuuuupermycket kĂ€rlek och mys! đŸ©·


Sara fick en puss pĂ„ nosen och mĂ„nga pĂ„ handen. 😘

Men sĂ„ hĂ€nde en ovĂ€ntad grej! 🙊


Tigger hoppade upp pĂ„ klöstrĂ€det och stoppade huvudet i to go-koppen och den RAMLADE NED! 🙀


Hon sprang ivÀg! Stackars lilla livet!


Vi fortsatte mysa. Tassarna pĂ„ sin mamma! đŸ„°


SĂ„Ă„Ă„Ă„Ă„ mysigt att mysa!

Imorse sov vi ihop. Hon snarkade bredvid mig. Vi myste och hon knĂ„dade min rygg. 😍


Hon spann samtidigt som hon knĂ„dade i över 1 minut. 🔊

10:58 tog jag ut kattaskrÀllet för Ättonde gÄngen. Hon skulle prompt gÄ ner till kÀllaren!


Kom ut 10:59. Det började inte bra...


för en menschen gick förbi! Tigger gjorde sig lĂ„g. 


Men vi fortsatte! Kollade in buskarna och blommorna. đŸ”đŸŒŒđŸŒŸ



🌿☘️đŸ€đŸŒ±

Och sen ett stort steg! 


Grinden var öppen och Tigger gick mot den...


och Ă€nda vĂ€gen fram till staketet och grusvĂ€gen! 🙉

Sen vÀnde hon tillbaka.


Tigger ville HEM och det omedelbums! Tigger berĂ€ttar ju alltid vad hon tycker och kĂ€nner! 

Alla tidigare gĂ„nger har hon trott att grannens dörr Ă€r hennes dörr. Men den hĂ€r gĂ„ngen gick hon ganska snabbt förbi grannen och vĂ€ntade pĂ„ mig att öppna dörren. 👌 
Kom hem 11:03. 


Älsklingen sov flera timmar pĂ„ sin soffa. 

Moving on. 14 april Ă€r dag 14 pĂ„ Pecan Month men ocksĂ„ Pecan Day! Temadagen skapades 1996 av The National Pecan Shellers Association (National Today). Dagens recept Ă€r Pekankakor. Jag sĂ€ger bara: FY FAN VAD GOTT!!! 😋 Jag utgick frĂ„n sida 40 i "Happy Cookies : nyttigt & gott" av Kersti Liljeqvist Zebeda. 


Pekankakor

MĂ€ngd: 23 st 5 cm i dm kakor 

Ingredienser:
50 g pekannötter 
1/2 tsk vaniljpulver
5 msk ICA Sötströ 
120 g rismjöl 
45 g majsmjöl 
100 g rumsvarmt Naturli' Ekologisk Vegan Block 
5 msk Valio Oddlygood Oat Drink Gluten Free 
23 pekannötter (~ 45 g) 

Instruktioner: 
SĂ€tt ugnen pĂ„ 175 grader. LĂ€gg bakplĂ„tspapper pĂ„ bakplĂ„t. HĂ€ll pekannötter i en mixer. Mixa ganska fint. HĂ€ll pekannötter, vaniljpulver, sötströ, rismjöl och majsmjöl i en skĂ„l. TillsĂ€tt smör och havremjölk. KnĂ„da till en deg. Forma 23 bollar. LĂ€gg pĂ„ bakplĂ„ten. Tryck ner en pekannöt i varje boll. GrĂ€dda mitt i ugnen i 28-19 minuter. Svalna pĂ„ plĂ„ten i 10 minuter. LĂ€gg pĂ„ tallrik. Kyl i 2 timmar. Servera kallt. 

Förvaring: Förvara i kyl.

Ć ala gabotse! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar