onsdag 31 januari 2024

Tropisk müsli

I fredags upptäckte jag sår på Tiggers mage. I lördags när mamma kom visade jag för mamma. Hon var inte sig själv för hon sprang inte fram till mamma som vanligt. Hon gömde sig under soffan, ville inte komma fram, och klagade. 😟 Blev orolig. 
Ringde i måndags till Evidensia. Fick tid i Viken för Helsingborg hade inget ledigt. I måndags vid 18:30 var hon liite blodig på såret. 

Igår morse kräktes hon två gånger. Vi hade tid 09:00. 


Veterinären undrade om mat, medicin, humör, toabesök. Kissar hon mer? Ja, kanske lite. Urinvägsinfektion kanske? Urinvägsinfektion är vanligare med diabetes, förklarade hon. Jag berättade att hon gömde sig när mamma kom, blodet och kräkning. 

Veterinären gick för att hämta våg...


...och Tigger gick på upptäcktsfärd.


Veterinären sa att många katter gömmer sig där. 🤪

Hon vägde 4.86. Hon hade gått ner lite i vikt från 6 december då hon vägde 4.94. I juni vägde hon 4.75 och i september 4.83. 
Hjärta och lungor var bra. Rött tandkött på en nedre hörntand. Röda öron för hon har övertvättat sig. Veterinären tog tejp med prover på öron och ryggen och såret på ljumsken. Kunde vara kvalster eller allergi. Medan hon kollade i mikroskop kom sköterska och tog blod. Hon hade 12.8 i blodsockervärde.
Mikroskopet visade inte kvalster men det är inte 100% bevis för att det inte finns. Det kan finnas djupare ner men då skulle man behöva skrapa på stora områden och “plåga” henne. Inget konstigt hittat i och på öronen. Men det var hudbakterier där hon slickat sig på ljumsken. Hon ville ta urinprov för att se om det är bakterier i blåsan eller utanför. Veterinären sa att jag ska tvätta såret och så sa hon att Tigger ska få TRATT! “Nej” utbrast jag. 


10:00 tog sköterskan henne till ultraljud för att se om hon hade kiss i blåsan. Det var fö
r lite urin så Helsingborg skulle ta urinprov 11:40. Men innan dess var hon tvungen hon äta och få insulin. Jag tog bort maten 23:00, så hon hade fastat i 11 timmar!!! 10:13 åkte vi hem. 



Hon fick mjuk mat och åt direkt. Tigger hämtades 11:51 till urinprovet. 12:02 kom hon tillbaka. Allt gick bra och vi åkte hem. ÄNTLIGEN!!!  


Tigger var JÄTTEKELEN och CLINGY, vilket hon ofta blir när hon varit på TORTYRHUSET.


Hon skulle vara nära mig när jag pysslade. 😍

15:46 fick jag sms från Evidensia:
“Urinprovet var normalt. Blodprovet såg ut som i december, lite förhöjt levervärde. Allt annat såg normalt ut, inga tecken på infektion eller inflammation eller något som kan förklara varför hon slickar sig på magen. Jag har inte fått långtidssockret, fruktosamin och det tar någon dag. Jag föreslår att du tvättar utslaget på magen 1 gång/dag med Douxo pyo pads och har krage på. Provsvaren tyder på klåda från allergi/parasiter eller smärta då hon inte slickar sig så mycket på bakdelen (kanske gör det ont i ryggen?). Jag skulle vilja behandla med ett medel mot parasiter och smärtstillande och prova det tillsammans med padsen och krage 1 veckas tid. Jag sätter upp en telefontid om 1 vecka och hör hur det går för er och ger resten av provsvaren då.”

Min stackars lilla bébé!!! 😿 Köpte Metacam för smärta och Bravecto för parasiter. Hon åt, fick Metacam, jag tvättade såret, gav parasitmedel och till sist insulin.

Vaknade drygt 04 imorse. Tigger har sovit bredvid mig. 🥰 Sen sov hon på sin älskade soffa. 💚



Nu till dagens recept och sista receptet på Fiber Focus Month. Tropisk müsli! Härligt god müsli med tropiska frukter 🍌🥭🍍🥥


Tropisk müsli 

Mängd: ca 600 g

Ingredienser: 
25 g naturella valnötter
20 g naturella mandlar  
15 g paranötter 
30 g torkad mango 
50 g torkad banan 
60 g torkad ananas 
25 g gojibär 
30 g russin 
1 dl riven kokos 
8 dl ICA Ekologiska Små Och Fina Havregryn Glutenfritt 
2 msk ICA Sötströ 
1 tsk malen kanel 
1 tsk malen ingefära 

Instruktioner: 
Finhacka valnötter, mandlar och paranötter. Grovhacka mango, banan och ananas. Häll i en skål. Blanda i gojibär, russin, kokos, havregryn, sötströ, kanel och ingefära. Servera rumstempererat.

Förvaring: Förvara lufttätt. 

Do widzenia!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar