torsdag 1 februari 2024

Chokladpopcorn

1 februari är starten på Snack Food Month! 1989 skapades Snack Food Month av the National Snack Food Association och the National Potato Promotion Board. "Their goal in founding this month was to increase consumption and raise awareness about snacking, and the importance of keeping it as healthy as we can!" (National Day Calendar). 
"Men", tänkte jag, "vad är snacks?" Cambridge Dictionary definierar snacks som "a small amount of food that is eaten between meals, or a very small meal" 
Men det kan ju vara många saker. Wikipedia listar bl.a frukt, grönsaker, nötter, granola bars, glass, fruktsallad, chips, mackor.

Det är också Vegetariska dagen, en svensk temadag (Matkalender). Dessutom är 1 februari Dark Chocolate Day! Ursprunget är okänt, men jag googlade mig fram till att temadagen fanns 2013. 

Dagens recept är Chokladpopcorn! 🍿🍫 Jag utgick från Fridas vegobak och CitronpopcornChokladen jag tog är Stahlberg Dark Cocoa Baking Drops som jag köpte på Maxi.


Chokladpopcorn 

Mängd: ca 135 g

Ingredienser:
10 g solrosolja 
90 g opoppade popcorn (~ 85 g poppade) 
15 g kokosolja 
80 g mörk choklad 
1 1/2 krm salt

Instruktioner:
Lägg bakplåtspapper på en bakplåt. Värm en spisplatta på hög värme. Häll solrosolja i en kastrull. Värm solrosolja. Tillsätt popcorn. Sätt på lock. Stäng av spisplattan. Låt stå tills alla kornen är poppade och skaka kastrullen ofta. Häll i skål. Häll kokosolja och choklad i värmetålig skål. Smält i mikron. Tillsätt choklad och salt. Blanda. Fördela på bakplåten. Låt stelna i 10 minuter. Servera rumstempererat.

Förvaring: Förvara lufttätt.

Joi gin!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar