fredag 14 juli 2023

Sauce Tomate à la Provençale

14 juli är Bastiljdagen, dvs Frankrikes nationaldag! 🇨🇵 
Jag utgick från receptet på "Tomatsås à la Provençale Sauce Tomate à la Provençale" på sida 699 i "Franska kökets stora kokbok" av Raymond Oliver från 1967. 
Problemet med äldre recept är att de är otydligare ju äldre de är. Det syns lite i receptet. Ingredienserna är:
"12 fina tomater
1 glas olja, salt, peppar  
I nypa strösocker
1 vitlöksklyfta, 1 persiljekvist"

Vad fan betyder "fina tomater"? Och hur mycket är "1 glas olja"? Jag kan inte tänka mig att det är 3-4 dl olja så jag tog vad jag tyckte var rimligt, dvs 1 msk. 

Och instruktionerna då? 
"Doppa tomaterna i kokande vatten. Flå dem, klyv dem och tag bort kärnorna. Värm olja i en kastrull och lägg i tomaterna. Salta, peppra."

Inga problem än så länge. Men nästa del...
"Tillsätt sockret, en väl krossad vitloksklyfta och persilja. Lägg lock på kastrullen och låt det koka mycket sakta i 30 min." 
Det står ju inte vad man ska göra med persiljekvisten! Så jag la i den hel och slängde den sen 🤷‍♀️


Jag åt med gurkmejafusilli från Da Carla. 🍝

Jag var osäker om det skulle räcka att bara dela och om det inte skulle vara bättre att grovhacka. Men det blev jättebra! 



Sauce Tomate à la Provençale 

Mängd: ca 220 g

Ingredienser:
1 vitlöksklyfta 
12 tomater (~ 960 g) (~ 365 g efteråt) 
1 msk olivolja 
2 tsk salt
1 nypa malen svartpeppar 
1 nypa ICA Sötströ 
1 persiljekvist 

Instruktioner:
Skala och krossa vitlök. Värm en spisplatta på hög värme. Häll vatten i en kastrull. Låt koka upp. Häll kallt vatten I en skål. Häll i tomat. Koka i 40 sekunder. Lägg tomater i skålen. Låt stå i 1-2 minuter. Dra av skalen. Dela. Skär bort kärnorna. Värm en spisplatta på medelvärme. Häll olivolja i en kastrull. När den är varm, tillsätt vitlök, tomat, salt, svartpeppar, sötströ och persiljekvist. Lägg på lock. Sjuda i 29-30 minuter och rör om då och då. Släng persiljekvisten. Servera varmt.

Förvaring: Förvara i kyl.

Au revoir!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar