onsdag 26 juli 2023

Blåbär- och mandelmüsli

Igår var en kul dag. 13 juli såg jag "Lillhjärnans funktion vid neuropsykiatriska tillstånd, ADHD och Autism och neurologiska sjukdomar" på Accindi. De sökte (och söker) deltagare till kontrollgrupp utan NPF. 
"Vi jämför lillhjärnans funktion hos vuxna som utreds för ADHD/Autism och neurologiska sjukdomar SCA3 med friska kontroller. Långsiktigt hoppas vi att denna studie ska leda till en bättre förståelse av neuropsykiatriska tillstånd och neurologiska sjukdomar och på så sätt förbättra diagnostiken." Belöningen är 2 biobiljetter.

Jag tog en chans och mejlade och frågade om de sökte deltagare med NPF. Och det gjorde (och gör) dem! Igår deltog jag i studien. Jag gjorde flera kognitiva tester. Det tog 1 h och 45 minuter. Jag fyllde i två formulär och massa skriftliga tester. Påminde mig om de kognitiva testerna jag tog på BUP Helsingborg. Jag tog också test på padda och dator. Många var svåra. 🥴 Min belöning är 500 kr. 💰 

Vidare till receptet. 26 juli är dag 26 på Blueberry Month och receptet är Blåbär- och mandelmüsli. 
Men vad är müsli? Och vad är skillnaden mellan müsli och granola? När uppfanns de?
1863 skapade en amerikansk läkare, James Caleb Jackson, granola (Wikipedia). 
Runt 1900 skapades müsli av läkaren Maximilian Bircher-Benner i Schweiz (Wikipedia).
Ingredienser? Granola är baserad på havregryn. Övriga ingredienser är nötter, torkad frukt, olja, och sötas med honung, lönnsirap eller rörsocker (Healthline). Andra ingredienser kan vara gryn, rispuffar och choklad (HealthlineWikipedia). 
Müsli är också havrebaserad och samsas med ingredienser som "grains, nuts, seeds and fresh or dried fruits." (Wikipedia). Healthline säger dessutom att müsli inte sötas "typically", men att det finns sötad müsli. 

Vad är skillnaden då? To bake or not to bake, that is the question... 
Granola "is usually baked until it is crisp, toasted and golden brown." (Wikipedia). 
Skillnaden är att müsli inte bakas och granola bakas. (Healthline). 


Blåbär- och mandelmüsli

Mängd: ca 635 g

Ingredienser: 
40 g torkade plommon 
70 g naturella mandlar 
30 g naturella valnötter 
10 g rostade finhackade hasselnötter 
80 g torkade blåbär 
70 g torkade tranbär 
40 g russin 
10 g hampafrön 
1 dl riven kokos  
6 dl ICA Ekologiska Små Och Fina Havregryn Glutenfritt 
2 msk ICA Sötströ 
1 tsk malen kanel 

Instruktioner: 
Finhacka plommon. Finhacka mandlar och valnötter. Häll allt i en skål. Blanda. 

Förvaring: Förvara i skafferi. 

Nagaatti! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar