söndag 23 juli 2023

Vaniljglass no. 3

Idag är dag 23 på Ice Cream Month. Och 23 juli är Vanilla Ice Cream Day! 🍦Ursprunget är okänt men temadagen har firats sedan åtminstone 2008. 
Jag utgick från Grundrecept på glass no. 3.
Vaniljglass och Vaniljglass no. 2 använde jag vaniljpulver men inte i det här receptet. Varför? Jo, för när jag testade det blev glassen väldigt brun! Det såg ut som chokladglass!!! 

Mängden citronsaft kan verka extrem, men det var det som jag tyckte räckte, så börja med mindre och anpassa efter egen smak. 

Efter 24 timmars kylning tog jag ca 445 g kokosgrädde. Den hade separerat lite men var nästan lika tjock och fluffig bara av kylning som den var när jag gjorde Kokosvispgrädde


Vaniljglass no. 3

Mängd: ca 400 g

Ingredienser:
500 ml Garant Kokosgrädde * 
2 vaniljstänger 
50 g Nick's Fiber Syrup 
1 1/2 dl Funksjonell Mat Sukrin Melis 
2 msk citronsaft 
2 tsk Da Carla Tapiokamjöl 

Instruktioner:
Skaka burkarna. Kyl i 24 timmar. Ta ut burkarna. Skaka inte. Öppna kokosgrädde och häll grädden i en kastrull. Värm en spisplatta på hög värme. Skåra vaniljstänger och häll vaniljfrön och -stänger, fiber syrup, sukrin melis, citronsaft och tapiokamjöl. Koka i 1-2 minuter och rör om hela tiden. Ta bort kastrullen. Sänk värmen till medel. Puttra i 10-11 minuter och rör om varannan minut. Ta bort kastrullen. Låt svalna i 10 minuter. Släng vaniljstänger. Häll i en låda. Kyl i 1 timme. Frys i 6 timmar. Efter 2 timmar, rör om var 30:e minut. 

Förvaring: Förvara i frysen.

Adieu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar