måndag 5 juni 2023

Havre- och äpplebollar

Igår var det GALET! Jag packade och städade och flyttade på grejer i TIGGERS HUS! 🙀😾 Hon låg och sov, helt utmattad, och när hon vaknade var det KAOS. Hon inspekterade och klagade lite. 


Idag var en stor dag. Först, så är det Tiggers 8-årsdag! 🥳 Det började inte bra. Lite innan 05 kräktes hon två gånger. 🤮😿 Vi myste och jag sjöng för henne: Va e det för en da? E de e vanlig da? Nä de e ingen vanlig da för de e Tiggers födelsedag, hurra, hurra, hurra! Nä de e ingen vanlig da för de e Tiggers födelsedag, hurra, hurra, hurra! 🥳 
Hon fick mjuk mat till frukost (hon kunde knappt hålla sig när jag tog en evighet att hälla upp läckerheterna). När hon ätit och slickat sig om munnen och tvättat sig om kinderna låg hon och vilade. Då fick hon en gul svansboll! 


Hon gick direkt upp och klagade att det tog tid när jag klippte loss den.


Hon har ÄLSKAT sina rosa svansbollar och kommer leka mycket men hon var nog trött 😴 

Det var också en stor dag för flytten fortsatte. Jag lämnade Tigger knappt 08 och åkte till Helsingborg. Efter vi lastat in flyttlådor åkte vi till IKEA. Först provade jag soffor jag kollat upp på tåget. Glostad, Asarum och Pärup var bra. Vi spenderade tid på gardinavdelningen. Köpte 4 gardinstänger med tre spår till sovrummet. I köket och vardagsrummet ska jag ha vanliga. Ska kolla om de jag har hemma passar. Jag valde till slut mörkläggningsgardinerna Rosenmandel men jag behövde ett par till och det var slut på hyllan. Jag kollade åt annat håll för att se om jag kunde hitta någon annan. Och då upptäckte jag att någon lagt ett par Rosenmandel där. Vilken tur. "Plötsligt händer det!" sa jag. 😜
Vi kollade på högskåp på köksavdelningen. Efter lite debatterade om jag skulle ha Metod 60x60x200 eller 60x37x200, och jämförelse av dem, bestämde jag mig för 60x37x200. Jag valde vit stomme och grå front.


Det blev 4 såna med svarta handtag. Det kommer bli snyggt! 
Mamma och pappa sa att de skulle betala åt mig. När vi var i kassan vet jag inte vad som hänt i hjärnan men jag fick för mig att jag skulle använda presentkort för en liten del. Jag menade att när vi stod i kön skulle vi dela upp vagnarna. De trodde jag menade efter vad som var mammas och mitt. När jag förklarade vad jag menade såg de på mig och pappa sa att jag ibland är som "en överbevattnad kaktus". Jag och mamma skrattade högt. 😆 Den var bra, sa jag. 👌
Vi åkte till lägenheten och bar in grejerna. Jag målade hyllan medan jag sjöng till Strauss valser Kaiserwalzer, Morgenblätter, Wein, Weib und Gesang, Seid Umschlungen, Millionen! och Frühlingsstimmen. Jag fick lite färg på armen och en fläck i håret. 🙈 

Jag kom hem 17:45. Tigger var duktig och gav mig en utskällning. 


Sen myste vi 🥰






Hon spann så fint, speciellt när jag kliade hennes öra ☺ 

Moving on. Havre- och äpplebollar är receptet på dag 5 på Fresh Fruit and Vegetables Month.



Havre- och äpplebollar

Mängd: 4 st stora bollar 

Ingredienser:
1 äpple (~ 140 g) 
2 tsk malen kanel 
4 msk ICA Sötströ  
4 dl ICA Ekologiska Små Och Fina Havregryn Glutenfritt 
2 dl Urtekram Oat Flour Gluten Free 
3 msk Valio Oddlygood Oat Drink Gluten Free  
4 msk koncentrerad äpplejuice
3 msk rapsolja  
Riven kokos  

Instruktioner:
Skölj äpple. Skär bort botten och toppen. Kärna ur. Finhacka. Blanda äpple, sötströ, havregryn, havremjöl, havremjölk, äåplejuice och rapsolja i en skål. Lägg kokos på en tallrik. Forma bollar. Rulla i kokos. Frys i 3 timmar. Servera kallt.

Förvaring: Förvara i frysen. 

Addio!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar