lördag 3 juni 2023

Ärt- och pastasallad

Jag hade tänkt gå igenom opponering på rapporten igår men orkade inte. Jag gjorde det i förmiddags. Hon tycker det är välformulerat, väldigt tydligt och bra beskrivet, enkelt att följa, bra referenser. "Du har ett tydligt och enkelt språk och man får uppfattningen om att du har lagt ner en hel del tid på att få den är rapporten skriven på ett bra sätt." 
Ett förslag är att skriva om miljöetiken i teorin, vilket jag gjorde när jag hade för många sidor. Jag kom på att läraren hade sagt på zoom att man kunde ha del om kommunikation i bara diskussionen och inte i teorin. Jag mejlade i maj och frågade om det gällde etik med. Så jag bantade ner det jag hade i teorin om etik och fick med det i bara diskussionen. Jag använde typ hälften av det jag hade skrivit. 
Hon säger: "Jag kan tänka mig att du skulle kunna skriva lite om miljöetiken under teoridelen istället för att slippa ta det i diskussionsdelen." Men då arbetar jag ju inte in det med resultatet! Då är det ju ingen poäng! 
Ett förslag är att ha mindre citat. Hon går naturvetenskapligt program och de lär sig att "vara sparsamma med citat". Det har jag inte hört innan. 
Hon avslutar: "Slutligen så vill jag bara tacka för att jag fått läsa en välskriven rapport." 
Hon sa att det såg ut som att jag hade annat typsnitt nånstans men det tvivlade jag på. Det jag tror hon menar är att jag hade ett blockcitat som jag glömt att dra inåt, och jag hade glömt lägga 1.5 radstånd på ett stycke. 
Jag fixade detta. Man är tvungen att ha "en kort reflektion till hur ni tagit emot responsen från er kurskamrat." Det enda jag kunde ändra var mängden citat. Jag tog bort 3 och fick till en mening om reflektion. Jag frågade i maj om vad man skulle skriva på reflektion men läraren gav inget tydligt svar alls. 
Typ 11:45 lämnade jag in rapporten. Sen gick jag ut med Tigger. När vi kom ut 11:48 trippade hon direkt till busken. Där hörde vi musik från en granne öppet fönster. Vi gick till andra busken. Jag bar henne till skogsstigen. Under protest. 11:53 och 11:58 gick en menschen förbi. 


Sen åt hon gott gräs! 🌿🌱☘


Men så märkte jag en jävla insekt som satt sig på nosen! 😾


Vi hörde en granne DAMMSUGA! Trots det ville 
Tigger hem och gick mot OLJUDET! Tur nog lät det längre bort då. Men när vi var förbi kom en menschen på cykel! 


🙀 Tigger använde tunna pannkakans strategi och den skyndade vi till säkerheten. 
När vi kom in hade hon lyckats skaka av sig insekten 👍 Men tyvärr hade hon fått någon gegga på en tass som jag kämpade med att ta bort. Tigger var förbannad på mig men jag lyckades få bort löven. 

Moving on till receptet. Ärt- och pastasallad är receptet på dag 3 på Fresh Fruit and Vegetables Month 🍅🧅🥒🥦🥗 


Ärt- och pastasallad

Mängd: 2 st portioner, ca 1795 g

Ingredienser:
1 silverlök
1/2 gurka (~ 165 g) 
250 g körsbärstomater 
200 g babyplommontomater 
180 g gula cocktailtomater 
30 g babyspenat 
200 g fryst broccoli
150 g frysta gröna ärtor  
100 g Kung Markatta Kikärtspasta (~ 230 g kokt) 
100 g kokta gula ärtor  
100 g kokta kikärtor  

Dressing:   
40 g fryst tinad persilja  
1 msk rapsolja 
1 tsk citronsaft 
1 msk ICA Sötströ 
1 msk salt 

Instruktioner: 
Skala och finhacka silverlök. Skölj gurka. Finhacka. Skölj tomat. Dela. Skölj spenat. Finriv. Värm en spisplatta på hög värme. Häll vatten i en kastrull. Låt koka upp. Tillsätt broccoli. Koka i 5-6 minuter. Häll i durkslag. Värm en spisplatta på hög värme. Häll vatten i en kastrull. Låt koka upp. Tillsätt ärtor. Låt koka upp. Ta bort kastrullen. Låt stå i 2-3 minuter. Häll i durkslag. Värm en spisplatta på hög värme. Häll vatten i en kastrull. Låt vattnet koka upp. Koka pasta i 3-4 minuter. Skölj pasta. Skölj ärtor. Blanda i ärtor och pasta. Blanda persilja, rapsolja, citronsaft, sötströ och salt i en skål. Häll i dressingen och blanda. Servera kallt.

Förvaring: Förvara i kylen. 

Sala kahle!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar