torsdag 8 juni 2023

Chokladhavregrynsgröt

Igår var sista flyttdagen! Det var en lååång dag. Jag städade 3 timmar i sträck, handlade, vilade, packade och städade. Tigger vilade och sov för det mesta 


De var såååååå mysigt att sova i solen ☀️ 


Älskade ungen! 🤪

Med fullastad bil åkte mamma, pappa, jag och Tigger. Hon var helt överraskande nog väldigt tyst. Hon klagade mindre än halva resan! 🙀
Jag öppnade för att klappa henne och flera gånger stack ut sitt huvud och kollade nyfiket 😍


Och så fick hon klappar av mamma 🥰 


När jag släppte ut Tigger i lägenheten klagade hon men var modig och undersökte. Jag la mig på madrassen och kallade på henne men hon hade så mycket att inspektera! 


Hon gick upptäcktsfärd och hade inte tid att sova med mig som hon alltid gör. 


Hon klagade så mycket att hon väckte mig men jag lyckades somna om och vaknade 06. Jag upptäckte att jag inte hade hennes medicingrejer! (blodsockermätare, kanyl, insulin, avfallstunna). Jag kunde inte mäta hennes blodsocker som jag gör innan jag ger mat. Jag ringde pappa som kom 07:02. Jag la upp mjuk mat (som hon ÄLSKAR) men hon vägrade äta. Jag tänkte att det var för mycket oväsen så jag stängde in henne i sovrummet med maten. Hon gömde sig och vägrade. Jag ringde Evidensia 08:17. Det var superviktigt att få i henne mat. Jag berättade att hon inte ätit sedan 18. Jag skulle ta blodsockervärde och ringa tillbaka.
Jag försökte få henne att äta mjuka maten men nixpix. Desto mer jag tittade på den desto mer tyckte jag det såg ut som fettet separerats. 🤷‍♀️ Jag slängde det och hällde i torrfoder. Jag fick trycka i en bit och tvinga henne att tugga och svälja. Hon fräste och morrade åt mig 😾 
08:55 ringde jag Evidensia. Jag sa att jag fått i Tigger några bitar/några gram torrfoder. Jag frågade om jag kunde ge insulin. De skulle kolla med veterinär. Jag berättade att 08:25 var blodsockervärdet 27.3. 09:00 ringde dem. Det gick bra att ge insulin (jag gav insulin 09:04) och jag ska mäta blodsocker 12:00.

(Uppdatering 21:30
12:53 ringde jag Evidensia och berättade om blodsockervärdena. Bra värden: 12:35 10.1  och 12:36 9.8. Veterinären ordinerade aptitstimulerande medicin som gör att hon kommer igång och äter. Annars skrivs hon in och får dropp i förebyggande syfte för de är rädda för uttorkning. Kollade upp medicinens status på apoteket. 13:07 ringde jag pappa för att se när vi kunde hämta den. Men 13:08 åt hon! Så jag avbröt samtalet. Ringde Evidensia och berättade det. Hon behöver inte medicinen! 🥳 Ringde tillbaka pappa. 
Mellan 10:45 och 14:35 byggde jag Metod-stommarna till skafferiet. Jag klarade steg 1-7 men sen fattade jag inte. Så jag byggde alla 4 fram till steg 8. 14:40 la jag mig. Sov 15-16. 16 kom pappa och gjorde klart stommarna och satte på benen. Jag var trött och vilade. Pappa köpte pluggar till väggen för att fästa stommarna.
Jag gav torrfoder drygt 18 men hon åt inte. 18:50 tvingade jag i henne tre bitar. Gav insulin 18:53. Bestämde mig för att köpa medicinen imorgon. 
Några minuter senare kom pappa med pluggarna men sen åkte han till Hornbach för pluggarna han köpt funkade inte. Och när han kom tillbaka funkade ingen av tre typer av pluggar. Betongen var för porös, pluggarna spann bara runt i väggen. Det behövs plugglim. Men vi reste alla stommarna mot väggen.
Jag tog in kylskåpskallt vatten till sovrummet. 21:23 drack Tigger vatten och 21:27 började hon äta. 🥳

Moving on. Min första (och sena) frukost i lägenheten blev en av mina favoriter: gröt. Krämig Chokladhavregrynsgröt är aldrig fel 😉😋🍫

Chokladhavregrynsgröt

Mängd: 1 st portion, ca 800 g 

Ingredienser:
1 nypa salt
5 msk ICA Sötströ 
4 msk kakao 
4 dl ICA Ekologiska Små Och Fina Havregryn Glutenfritt  
6 dl Valio Oddlygood Oat Drink Gluten Free

Instruktioner:
Värm en spisplatta på medelvärme. Häll salt, sötströ, kakao, havregryn och havremjölk i en kastrull. Puttra i 4-5 minuter och rör om hela tiden med en slickepott. Servera varmt.

Förvaring: Förvara i kylen.

Hej hej! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar