fredag 9 juni 2023

Päron- och tomatsallad

Tigger är stressad över flytten och äter och dricker inte som vanligt. 😥 Jag tog in kylskåpskallt vatten till sovrummet igår. 21:23 drack hon vatten och 21:27 började hon äta. 🥳
När jag vaknade imorse var kanske 1/3 av maten kvar. 06:28 tvingade jag i henne 15 bitar torrfoder. 07:05 drack hon vatten. 
Goda nyheter. Imorse sov hon med mig för första gången i lägenheten! 😊 
14:00 var städbesiktningen inbokad. Drygt 09 gick jag till Knutpunkten. Tåget gick 09:50 men jag köpte melatonin till mig och aptitstimulerande medicin, just in case. När jag kom till Kristianstad köpte jag te på Søstrene Green och lämnade jag deckare på biblioteket. Jag kom fram till lägenheten typ 13:05. Jag hade glömt städa under fläkten så jag gjorde det, spolade i duschen och tvättade badrumsgolvet. När jag satt mig ner 13:35 kollade jag mejlen. Fastighetsskötaren kunde inte komma till städbesiktningen för hennes hund var sjuk. Hon undrade om jag kunde lämna nyckel i tuben, låsa och lägga andra nycklar i brevlådan. Hon gör städbesiktningen på måndag istället. 
Jag filmade lite i lägenheten och grät en tår. Jag gick till ICA, lyssnade på Holsts "Jupiter" från "The Planets" och grät nån tår till. Kände mig ledsen över att lämna Kristianstad. En gnutta ångest över att lämna tryggheten och rutinerna.
Kom hem till Tigger 17:05.  Jag ropade på henne men det var först när jag kom till hennes favvo-gömställe (längst ner i garderoben längst till vänster) som hon kom fram och gav mig en utskällning. 


Jag var borta från henne i 8 timmar!!!! Och sen hade jag MAGE att boka tvättid!!


🙀

Jag packade upp och sen byggde jag en mur av flyttlådor och annat för att blockera solen jag har sovit dåligt sen onsdag. Det beror på att jag har sleep debt (se Doctor Mikes video "Why You Don't Get Sleepy At Night ft. Matthew Walker") men också eftersom mörkläggningsgardinerna inte är uppe och det inte finns persienner har jag fått solljus på natten och det stör melatonin som gör en sömnig. 
17:45 åt Tigger torrfoder. Hennes blodsockervärde 18:02 var 6.8, vilket kanske berodde på det. 

Nu till receptet. Det är dag 9 på Fresh Fruit and Vegetables Month. Receptet är Päron- och tomatsallad 🍐🍅🥦🥗 



Päron- och tomatsallad

Mängd: 3 st portioner, ca 2300 g

Ingredienser:
3 msk citronsaft 
10 dl vatten 
5 päron (~ 1020 g) 
450 g babyplommontomater
20 g babyspenat
250 g fryst blomkål 
300 g fryst broccoli  
200 g frysta gröna ärtor 

Dressing: 
2 msk rapsolja 
1 tsk citronsaft 
2 msk torkad persilja 
2 msk ICA Sötströ
2 msk salt  

Instruktioner: 
Häll citronsaft och vatten i en skål. Finhacka päron och häll i skålen. Häll av vattnetSkölj tomat. Dela. Skölj babyspenat. Riv. Värm en spisplatta på hög värme. Häll vatten i en kastrull. Låt koka upp. Tillsätt blomkål. Koka i 5-6 minuter. Häll i durkslag. Värm en spisplatta på hög värme. Häll vatten i en kastrull. Låt koka upp. Tillsätt broccoli.
Koka i 5-6 minuter. Häll i durkslag. Värm en spisplatta på hög värme. Häll vatten i en kastrull. Låt koka upp. Tillsätt ärtor. Låt koka upp. Ta bort kastrullen. Låt stå i 2-3 minuter. Häll i durkslag. Skär blomkål och broccoli i mindre buketter. Blanda vatten, rapsolja, citronsaft, persilja, sötströ och salt i en skål. Tillsätt i salladen och blanda. Servera kallt.

Förvaring: Förvara i kyl.

Tschüssi! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar