tisdag 4 april 2023

Tomat- och morotsquinoa

Tiggers liv har ändock varit jobbigt med blodsockermätningar och insulin och svältdiet. 😿 Och inkräktarna har fortfarande kommit! 🙀 I söndags såg jag orangea katten två gånger och kattungen en gång. Och igår såg jag orangea katten två gånger. Tur att Tigger inte såg det! 


Igår var helt galet för det skedde FÖRÄNDRINGAR I TIGGERS HUS! I några timmar höll jag på att packa och när Tigger vaknade satt hon CHOCKAD med STORA ögon och tittade på mig! 🙀


What the fluff?!?!?! Tigger tycker INTE om förändringar! 😾 Hon var tvungen att gå och inspektera och sniffa läget. Hon lyckades äntligen få sin vila när jag blev trött och slutade vid 14. 


(Det är en rumsvarm vetekudde hon håller tassen på 🥺)

Nu till dagens recept. 4 april är International Carrot Day! Temadagen skapades 2003 "to spread knowledge about the carrot and its good attributes around the world." 2012 firades temadagen i Sverige (Carrot Day). 

Men 4 april är också Vitamin C Day! Enligt mina google-sökningar fanns temadagen i alla fall 2016. 

Tomat- och morotsquinoa kombinerar båda temadagarna med morötter och vitamin C-packade tomater! 🥕🍅 


Tomat- och morotsquinoa

Mängd: 1 st portion, ca 1160 

Ingredienser: 
2 morötter (~ 230 g) 
250 g babyplommontomater 
Olivolja 
2 dl vatten 
1 msk Rawfoodshop Bouillon Powder 
1 msk torkad timjan 
800 g kokt quinoa 
1 tsk vitvinsvinäger 
1 tsk ICA Sötströ 
1 msk salt

Instruktioner:
Skala morot. Skär bort botten och toppen. Finhacka. Värm en spisplatta på medelvärme. Häll rapsolja, morot, och persilja i en kastrull. Fräs i 6 minuter. Höj värmen till hög. Häll i vatten och buljongpulver. Koka i 8-9 minuter och rör om varannan minut. Tillsätt tomat. Koka i 2-3 minuter. Blanda i quinoa, vitvinsvinäger, sötströ och salt. Blanda. Servera varmt.

Förvaring: Förvara i kylen.

Adieu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar