onsdag 12 april 2023

Lins- och äpplesoppa

Tigger har haft det förjävligt jobbigt, mer än vanligt! 😿
5 april såg jag orangea katten tre gånger och kattungen en gång. 7 april såg jag orangea katten en gång. Påskafton var värst! Först kom orangea katten 11:25! Jag vet inte om Tigger såg honom när hon hoppade upp i fönstret 11:26. 


Sen rullade hon sig på ryggen fram och tillbaka, fram och tillbaka 😍 


När Tiggerungen hoppade upp igen 11:39 var orangea katten tillbaka!! 🙀


Han gick till vänster och kom tillbaka 2 minuter senare!!! 🙀


14:21 kom den sköldpaddsfärgade katten me det såg inte Tigger. 

Påskdagen var inte bättre! 10:34 kom kattungen. 11:25 och 11:41 kom orangea katten. 11:43 kom en MENSCHEN och försökte klappa honom och då sa han nej. 🙀


När Tigger bevakade sitt territorium 12:33 och 12:37 såg hon honom!!! 🙀


Annandag påsk var inte heller bra då orangea katten kom två gånger. 

Igår var TRAUMATISK, men det hade inte med inkräktare att göra! 
Jag skickade Tiggers blodsockervärden till veterinären 25 mars. Jag såg ju inte stor förbättring men veterinären var positiv och sa att det är tydligt att Tigger reagerar på insulinet. Från och med 29 mars får hon 3 enheter insulin på morgonen och fortsatt 2 enheter på kvällen. Igår gjorde jag ny blodsockerkurva. Jag tog Tiggers blodsocker varannan timme mellan 06 och 20. 😿 Den här gången var det stor skillnad mellan värdena
06:08 • 24.0
08:06 • 17.4
10:06 • 12.0
Ca 10:30 hade hon energi att jaga lasern i 1 minut! 
12:05 • 12.1
14:03 • 16.2
16:10 • 21.2
18:06 • 22.5
20:02 • 18.2

Har ännu inte fått svar på mejlet.

Nu till dagens recept. 12 april är Linssoppans dag! Supermiljöbloggen säger att bloggarna Lotta BrinckIka och CrimsonAnn skapade Linssoppans dag 2011. Lins- och äpplesoppa kombinerar linser och äpple, en smällträff! 

* Med mitt recept blir linserna mjuka men med tuggmotstånd, men till det här receptet lät jag de stå så de var ännu mjukare, så mjuka som jag vill ha de i soppa



Lins- och äpplesoppa

Mängd: 5 st 90 cl skålar

Ingredienser:
1/2 rödlök  
1 msk citronsaft 
3 dl vatten 
2 äpplen (~ 265 g)
Olivolja
1/2 tsk torkad timjan 
5 dl vatten 
20 dl vatten
5 dl Valio Oddlygood Oat Drink Gluten Free  
2 msk salt

Instruktioner: 
Skala och finhacka rödlök. Häll citronsaft och vatten i en skål. Skala, kärna ur och finhacka äpple. Häll i skålen. Häll av vattnet
Värm en spisplatta på medelvärme. Häll olivolja, rödlök och äpple i en kastrull. Fräs i 4 minuter. Tillsätt Gâlat dagga och rosmarin. Fräs i 1 minut. Höj värmen till hög. Häll i vatten. Koka i 17-18 minuter och rör om varannan minut. Skölj linser i en sil. Blanda I linser, vatten, havremjölk och salt. Servera varmt.

Förvaring: Förvara i kylen.

Baaj!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar