onsdag 29 mars 2023

Quinoagröt

20 och 21 mars sökte jag lägenheter. Jag fick erbjudande att se de flesta av dem. Det betyder alltså att jag hade hög plats i kön av de sökande. 22 mars fick jag det erbjudandet som fick mig att jubla och min placering var 1!!! 🤩 I måndags var jag, mamma och pappa på visning. 
Det är en 2a på 47 m², hyra med värme och vatten samt Telenors grundutbud med digitala TV-kanaler inkluderat. Läget är fantastiskt, på Olympia! 


Nuvarande hyresgästerna hade 4 katter och jag fick klappa en liten Bengal-liknande. Men jag tänkte hela tiden på vilken landsförrädare jag var! 
Lägenheten var så mysig med stora breda fönster med djupa fönsterbleck där Tigger kommer få sola sig. Jag frågade hyresgästerna om deras katter tycker det är läskigt att vara i fönstren pga bilarna utanför, men det hade de inte problem med. 
Sovrummet har också stora fönster för Tiggerungen att spana på bilar och människor från. Jag kommer behöva köpa nya rullgardiner på IKEA för de jag har är knappast tillräckligt breda på fönstren. Tur nog har jag mycket kvar på IKEA-presentkortet! Det är platsbyggda garderober i sovrummet på en vägg. Sängen får plats. 
Hennes toa vet jag dock inte om den får plats. Den är ju 75x55... Men i hallen finns det definitivt plats för toan! Och hyllan jag har i badrummet kommer inte heller få plats. Jag kommer få skaffa nya förvaringslösningar i badrummet på väggarna. 
Köket är öppet mot vardagsrummet som man kommer direkt in i från hallen. Köket har kombinerad kyl och frys, dock liten frys så jag får nog använda min frysbox. Köket har BÄNKDISKMASKIN! 🥳 Jag har frågat om man kan installera en vanlig stor diskmaskin och väntar svar senare i veckan. Men om det inte går är ju en bänkdiskmaskin mycket bättre än ingenting! 
Det är lite förvaring i köksskåpen men det finns gott om plats för förvaring i vardagsrummet. Och det finns inte plats för mitt köksbord och stolar i själva köket, så det får återigen stå i vardagsrummet. 
Då blir grejen hur jag ska göra med eventuell soffa... Min plan har varit att ha en bäddsäng jag fick i födelsedagspresent för typ 15 år sen som soffa. Men jag vet inte om det blir för trångt då. Jag skulle kunna skaffa en mindre soffa 🤷‍♀️

Personen från Rikshem som visade sa att det var jättemånga som sökte lägenheten och att det här var första lägenheten som hen visar i det här huset för att de sällan hyrs ut. 


Vi fick se tvättstugan och soprummet. Det finns plats för cyklar och förråd ingår. Det finns en liten gård. Jag sa att jag inte visste om Tigger skulle våga vara därute pga menschen. Jag skuttade tillbaka till bilen och började fantisera om hur jag ska inreda den på direkten. 

Igår skrev jag på kontrakt! 


Så jag fantiserade ännu mer igår. Idag ska jag börja packa, lite i taget. Om drygt 2 månader flyttar jag på riktigt men det är jätteskönt att inte göra allt sista minuten. Jag LÄNGTAR! By the way, unpopular opinion, men jag ÄLSKAR att flytta! Att organisera och städa är så tillfredsställande, och att komma till en blank tavla och göra något annat 😊 

MEN. Något TRAUMATISKT hände igår! 


Och sen kom orangea katten och SATTE SIG NER på TIGGERS TERRITORIUM och bara CHILLADE!! 🙀🙀🙀 


Stackars lilla tjejen! 😿 

Moving on till receptet! Det är dag 29 på Quinoa Month. Med quinoaflingor kan man göra denna härliga Quinoagröt 🥰🤤 
Jag utgick från Elles recept. Jag toppade med russin, hampafrön och korinter


Quinoagröt

Mängd: 1 st portion, ca 585 g 

Ingredienser:
4 msk ICA Sötströ 
2 dl quinoaflingor 
5 dl Valio Oddlygood Oat Drink Gluten Free 

Instruktioner: 
Värm en spisplatta på medelvärme. Häll sötströ, quinoaflingor och havremjölk i en kastrull. Puttra i 5-6 minuter och rör om konstant. Servera varmt.

Förvaring: Förvara i kylen.

Adios!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar