fredag 21 april 2023

Tehavregrynsgröt

Igår utmanade mamma mig till tävling där vi skulle se vem av Tigger och Mullisen som var ute längst idag. 🏆 Tigger scored 7 minuter och ca 10 sekunder. 


MEN det ska sägas att hennes lilla toe beans icke rörde marken 30-60 sekunder. Hon gick själv runt huset och checkade in buskarna men sen tyckte fluffisen att det räckte.

MEN jag bar henne till skogsstigen FASTÄN hon ville hem. Väl där satte jag ner henne vi trädet och det var jävligt spännande asså! 🌲


När hon var klar med trädet lät jag henne trippa hem 


Mullisens promenad gick... lite annorlunda... 

Mullisen har kallats för lat och det stämmer här! 


Summa summarum: Mullis förlorade... Hon var ute nästan 3 minuter och Tigger drygt 7 minuter. 🥇 


De lilla liven var heeeelt slut efter promenaderna! 

Moving on. Tehavregrynsgröt är dagens recept för 21 april är Tea Day, en brittisk temadag, vars syfte är "to celebrate the drinking of tea" (Wikipedia). Jag använde en av mina favoriter, Lipton Black Tea Forest Fruits. (Matsvinn? Näpp, jag bryggde nytt te med dem). 

Tehavregrynsgröt

Mängd: 1 st portion, ca 845 g

Ingredienser:
5 dl kokhett vatten 
10 tepåsar Lipton Black Tea Forest Fruits
4 msk ICA Sötströ
5 dl ICA Ekologiska Små Och Fina Havregryn Glutenfritt  
2 dl Valio Oddlygood Oat Drink Gluten Free 

Instruktioner:
Koka upp vatten. Häll vatten och tepåsar i en kopp. Låt stå i 5-6 minuter. Ta bort tepåsar. 
Värm en spisplatta på medelvärme. Häll te, sötströ, havregryn och havremjölk i en kastrull. Puttra i 4-5 minuter och rör om hela tiden med en slickepott. Servera varmt.

Förvaring: Förvara i kylen.

Hej svejs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar