onsdag 19 april 2023

Banan- och nyponbollar

Tiggers liv har varit lättare jämfört med förra veckorna men självklart fortfarande jobbigt. 😿 13 april såg jag orangea katten en gång och en gång 16 april! 🙀
En rolig grej hände i lördags 😂



Hon hade färskt vatten i sin skål men det dög inte 🤣

I söndags hörde jag och Tigger en katt mjaua i korridoren! Tigger kollade på dörren men kom när jag kallade på henne 
Måndag 17 april var en stor dag för Tigger för hon gick på promenad för första gången 2023! Promenaden varade i 4 minuter. 


Hon gick direkt från porten till sitt träd och buskarna. Och sen räckte det! Man ska ju inte överdriva! Tur var det att hon ville in då för när mamma minuter senare hade gått ner var det MENSCHEN OCH JYCKE i trappuppgången!!! 🙀😾

Det lilla livet är en sån duktig tjej!


Tillbaka till trauman... Igår kväll hörde jag en katt utanför mjaua 5 GÅNGER! Jag och Tigger kollade ut på parkeringen men jag kunde åtminstone inte se nån inkräktare 🙀 
Idag såg jag orangea katten en gång. Men jag hörde även en katt mjaua utanför! Vad är det som händer med denna världen???!!! 

Nu till receptet. 19 april är Banana Day! Temadagen sker varje år på den tredje onsdagen i april sedan 2015 (Latestly). Härliga Banan- och nyponbollar är enkla och snabba att göra 



Banan- och nyponbollar 

Mängd: 4 st stora bollar 

Ingredienser:
2 bananer (~ 240 g) 
4 msk ICA Sötströ 
4 msk Risenta Nyponskalsmjöl 
4 dl ICA Ekologiska Små Och Fina Havregryn Glutenfritt 
1 dl Sellton Havremjöl  
1 dl Valio Oddlygood Oat Drink Gluten Free
1 msk rapsolja 
Riven kokos

Instruktioner:
Skala och grovhacka banan. Häll i en kastrull. Mosa med sked. Blanda banan, sötströ, nyponskalsmjöl, havregryn, havremjöl, havremjölk och rapsolja i en skål. Lägg kokos på en tallrik. Forma bollar. Rulla i kokos. Frys i 3 timmar. Servera kallt.

Förvaring: Förvara i kylen.

Muraho!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar