onsdag 1 mars 2023

Broccoli- och spenatquinoa

Hoppas mars blir lättare för lilla livet! 
26 februari var inte bra dag för Tigger! På morgonen handlade jag kattsand. När jag tog ut påsen GICK DEN SÖNDER!!! Tigger undersökte 🕵‍♀️🔎



Tigger berättade vad hon tyckte och kände: 


Jag såg kattunge två gånger. På eftermiddagen kräktes Tigger FEM GÅNGER 😿😿😿🤮 


Stackare! 

Igår 11:37 såg jag orangea katten. Två minuter senare SÅG TIGGER HONOM!!!


Sen såg jag honom 11:48, 11:50, 11:57, 13:55 och 14:39. Och idag 11:04, 11:21 och 12:05. 🙀🙀🙀


Varför visar ingen RESPEKT för TIGGERS TERRITORIUM????!!!!! 

Vad har jag gjort den senaste tiden? Jag har börjat plugga för salstentan. 26 feb gjorde jag testtentan. Det var 5 frågor på 5 minuter. 


Jag kunde inga av svaren men använde logik och gissade mig till  15 av 15 poäng. 🙊 Så det kändes bra. 

Jag fick kul mejl från läraren:  
"Efter 'intermediate' presentationen fick jag idén att inkludera second-hand i min kurs Intercultural Communication som relevant del av den svenska kulturen. Tack för den intressanta aspekten!" 🤩

1 mars börjar Frozen Food Month! The National Frozen and Refrigerated Food Association, Inc. (NFRA) skapade temamånaden "in honor of food culture and industry throughout time." (Veestro). Enligt Zippia var den första gången som Frozen Food Month skedde 1984 för att öka försäljningen. 
Daysoftheyear säger att dåvarande presidenten Ronald Reagan utnämnde Frozen Food Month som en nationell helgdag 1984.

Mars är Quinoa Month! Whole Grains Council har valt ett fullkorn för varje månad 
Januari: Havregryn 
Februari: Korn
Mars: Quinoa
April: Grodda gryn
Maj: Amaranth 
Juni: Durra
Juli: Vete
Augusti: Råg och triticale
September: Ris och vildris
Oktober: Majs inklusive popcorn 
November: Hirs och teff
December: Bovete 

Och i mars handlar det alltså om quinoa! Dagens recept, Broccoli- och spenatquinoa, kombinerar båda temamånaderna 💚


Broccoli- och spenatquinoa 

Mängd: 2 st portioner, ca 1870 g

Ingredienser: 
300 g fryst tinad broccoli 
300 g fryst tinad spenat 
Olivolja 
1 1/2 dl vatten 
3 msk Rawfoodshop Bouillon Powder
1 msk torkad rosmarin 
1200 g kokt quinoa  
2 tsk vitvinsvinäger  
msk salt
1 krm malen svartpeppar 

Instruktioner: 
Grovhacka broccoli. Grovhacka spenat. Värm en spisplatta på medelvärme. Häll broccoli, spenat och olivolja i en kastrull. Fräs i 4 minuter. Tillsätt vatten, buljongpulver och rosmarin. Puttra i 10-11 minuter och rör om hela tiden. Blanda i quinoa, vitvinsvinäger, salt och svartpeppar. Servera varmt.

Förvaring: Förvara i kylen.

Pakada!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar