torsdag 23 februari 2023

Banana Bread

Tiggers liv har fortsatt vara traumatiskt! 😿



18 feb sĂ„g jag orange katten 4 GÅNGER! Och sista gĂ„ngen SÅG TIGGER DET!!!! 🙀🙀🙀


19 feb sĂ„g jag den 3 gĂ„nger. Och 21 feb sĂ„g jag den 2 gĂ„nger varav den sista gĂ„ngen hĂ€nde nĂ„got.... chockerande. DEN DRACK FRÅN EN VATTENPÖL!!!!!!! 


SĂ„ jĂ€vla vild! By the way, 20 feb satte granne upp skylt om honom. Andra grannar hade tydligen slĂ€ppt in honom och matat honom nĂ€r han klagade. Vild men smart nog att lura till sig mat och godis. 

Och igĂ„r nĂ€r jag kom hem frĂ„n ICA sprang orangea katten förbi! 🙀 

17 feb var delprov 1 i internationell retorik. Det gick bra! 
LĂ€raren hade tidigare sagt att salen var bokad till typ 17 men att det inte skulle behövas. Innan jag gick drack jag te glas zerOH och nĂ€r jag kom dit kĂ€nde jag, trots att jag gick pĂ„ toa innan, att jag skulle behöva gĂ„ om nĂ„n timme. Men det var ju inget problem dĂ„ lĂ€raren sa att nĂ€r Green card var klara fick vi gĂ„. 
Det började 13:00. SĂ„ frĂ„gade lĂ€raren vilka som ville ge presentation inför hela klassen. Och alla 22 pers rĂ€ckte upp hĂ€nderna! Sen drog vi lott och jag fick 17 av 22… sjĂ€lvklart.😒
Det var ca 3 minuter per tal. Vi skrev feedback pĂ„ kort som sedan samlades in. Sen gav lĂ€raren muntligt feedback. Det var tvĂ„ pauser. NĂ€r det var min tur var klockan drygt 16. Nervositeten ökade nĂ€r det nĂ€rmade sig. Jag pratade om second hand. NĂ„got hĂ€nde som hĂ€nt innan pĂ„ gymnasiet, att jag fĂ„r för mig att improvisera och lĂ€gga till saker. Som jag förklarade för mamma efterĂ„t tror jag det Ă€r för att nĂ„got inte lĂ€t bra. Typiskt nog började mina knĂ€n skaka och jag fick aktivt strĂ€cka ut benen för att dölja det. đŸ€Š‍♀️🙄 

Jag följde manuset till iallafall 90%:

Introduktion 
Welcome my fellow students! My name is Felicia and my goal is to make you shop more second hand. Second hand is a growing market, both in physical shops and online. Second hand shopping has pros and cons for consumers, which a 2022 thesis paper from Södertörns university talks about, and is the base for this talk. 

Huvuddel 
So what are the top 3 reasons consumers in the literature and the thesis’ 10 interviewees gave for shopping second hand? 
A big pro for second hand shopping is the environment. The fashion industry is a major polluter. Tons and tons of clothes are thrown every year into landfills. By shopping second hand, the clothes don’t go to waste, and like these pants, get a new life! 
Another pro is Hedonistic consumption, which means that the consumer gets emotional satisfaction. It can involve the search for a gem or bargain, nostalgia, entertainment and curiosity. You might find something totally unexpected! Like these cool heart earrings! 
Number 1 is price. Price is an important factor, especially during recessions and when you’re a student. It is cheaper and the quality can be the same as new. I got this sweater for less than half of the retail price! 
But aren’t there cons, Felicia? The number one con the thesis brought up is trends. Second hand shops don’t always have the latest trends. The clothes might be a few seasons old.
Another con is what I call the ick factor. Some items are viewed as too intimate, like underwear, while others like jackets are ok. It's a personal preference.

Slutsats
So to conclude. Second hand has pros and cons, like most things. If you’re looking for the newest thing you might be disappointed, but second hand shopping has major benefits for your wallet and the Earth, and is great fun. Thanks so much for listening!

LĂ€raren sa att jag hade "really good structure". Andra komplimanger:

+ Language easy to understand (tempo & volume)
+ Dynamic structure: Problem & Solution 
+ Dynamic structure: PROs & CONs
+ Object (earring) shown & supporting the message

Förslag pĂ„ förbĂ€ttring var att jag skulle berĂ€tta var man kan handla second hand i Kristianstad dĂ„ nĂ€stan 100% i kursen Ă€r utbytesstudenter. NĂ€r jag hörde det kĂ€nde jag direkt "varför tĂ€nkte jag inte pĂ„ det???" 


NĂ€r jag kom hem berĂ€ttade jag för mamma. Hon var stolt redan innan vi hört studenternas feedback. 😄 LĂ€raren sa att inte kolla pĂ„ feedbacken för det skulle distrahera sĂ„ det gjorde jag med mamma. Allt var bra!
Komplimangerna nĂ€mnde ögonkontakten, kroppssprĂ„k, gester, struktur, hastighet, 
4 av 21 sa att jag verkade sjĂ€lvsĂ€ker! De sĂ„g I alla fall inte mina skakande knĂ€n 🙃 
NĂ„gra av de bĂ€sta kommentarerna: "I will go to the second hand!", "Good Job!", "I like it a lot!", och "really nice" 😊 Mamma skröt innan jag gick ("för hon visste att det skulle gĂ„ bra") och skröt efterĂ„t med 😁

Den hĂ€r veckan kom instruktioner om delprov 2 som bestĂ„r av tal och salstenta.  Talet ska 
•vara i 4 minuter
•fĂ„r handla om vad som helst 
•ska vara övertygande
•fĂ„r inte innehĂ„lla PowerPoint

Salstentan Ă€r 30-35 multiple choice frĂ„gor. Det kommer vara 4 möjligheter varav 1 Ă€r rĂ€tt. Man fĂ„r inte minuspoĂ€ng för fel svar. TyvĂ€rr kan man inte gĂ„ tillbaka till förra frĂ„gan nĂ€r man gĂ„tt vidare. 
Salstentan tĂ€cker kapitel 1-17 vilket Ă€r ca 350 sidor. 😬😒😟

Salstenta Ă€r 10:15 - 11:00 fredag 24 mars. Efter en paus följer talen. Jag ska antingen prata om att ge blod eller organdonation. 

Nu till receptet. Det Ă€r dag 23 pĂ„ Snack Food Month men 23 februari Ă€r ocksĂ„ Banana Bread Day! Jag kan inte hitta ursprunget till den Ă„rliga temadagen. Banana Bread Ă€r amerikanskt (Wikipedia). Days of the year sĂ€ger: "Banana bread is traditionally known as a 'quick bread', but is actually more like a cake in both texture and flavor. It does not contain any yeast, nor does it need to spend time in a rising process." 

1893 annonserade ett amerikanskt bageri  Banana Bread men det var inte vad vi tĂ€nker pĂ„ idag som Banana Bread. The Viena Model Bakery var troligen en av de första att producera Banana Bread i USA. De anvĂ€nde bananmjöl istĂ€llet för bananer (National day calendar). 

Banana Bread som det Ă€r idag, uppstod pĂ„ 1930-talet. Det fanns gott om bananer, och  bakpulver och bikarbonat blev lĂ€ttillgĂ€ngligt. En teori bakom Banana Breads framgĂ„ng under 1930-talet Ă€r att husfruar under depressionen bakade Banana Bread med övermogna bananer (Wikipedia).

Varför heter det Banana Bread? National Days Today sĂ€ger: "The dish was tagged as bread probably because of how it was served. It was often sliced and buttered as opposed to cakes which were usually frosted." 

The Bake School sĂ€ger dĂ€remot: "It's referred to as a bread because it's baked in a loaf pan." Men som bagaren Alice Medrich pĂ„pekar" "But does the use of a loaf pan turn a cake into a bread? I don’t think so."

Leaf.tv gĂ„r igenom skillnaderna. 

•Banankaka Ă€r generellt sötare Ă€n Banana Bread. "Banana bread tends to emphasize more of a grain taste with just a hint of sweet, while banana cake embraces the full sweetness of a traditional cake."

•Texturen Ă€r vĂ€ldigt lik men Banana bread Ă€r generellt mycket kompakt, mycket kompaktare Ă€n banankaka. Banana Bread upplevs tyngre och torrare Ă€n banankaka. "It is easy to see that banana cake is moist and considerably lighter than banana bread when the two are directly compared."

•De traditionella ingredienserna Ă€r ofta samma. Banankaka innehĂ„ller generellt ett "mjukare" vetemjöl istĂ€llet för "vanligt". Det innebĂ€r att banankaka innehĂ„ller mindre gluten Ă€r Banana Bread.  Banana Bread görs oftast med bakpulver men banana cake görs med jĂ€st. 

•De görs traditionellt pĂ„ olika sĂ€tt. För att göra banana cake, hĂ€lls margarin i en skĂ„l, torra ingredienser silas i, banan och buttermilk tillsĂ€tts. Smeten vispas till "mixed and moist". Mer buttermilk, Ă€gg och valnötter vispas i. Smeten ska vara "light and moist." GrĂ€ddas i en smord och mjölad kakform i 35-40 minuter.

Och Banana Bread börjar med att vispas margarin och socker fluffigt. Ägg tillsĂ€tts och vispas i, ett i taget. Banan och vanilj rörs i. Torra ingredienser silas i. Smeten ska vara fluffig. GrĂ€ddas i smord brödform i 30-35 minuter. 

Nu till receptet. 


Efter mĂ„nga recept och mycket experimenterande har jag lyckats! Jag utgick frĂ„n MĂ„Bras recept pĂ„ Glutenfritt, veganskt bananbröd med choklad. 


Banana Bread

MĂ€ngd: 1 st 25x11 form, ca 675 g

  • Ingredienser:
  • 1 nypa salt
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 tsk bikarbonat
  • 4 msk ICA Sötströ
  • 1 1/2 dl ICA Ekologiska SmĂ„ Och Fina Havregryn Glutenfritt 
  • 3 dl Sellton Havremjöl  
  • 2 bananer (~ 580 g) 
  • 2 msk Valio Oddlygood Oat Drink Gluten Free    
  • 1 msk rapsolja   
  • 1 tsk Ă€ppelcidervinĂ€ger
  • Rapsolja 
  • ICA Ekologiska SmĂ„ Och Fina Havregryn Glutenfritt 

  • Instruktioner:
  • Smörja en brödform med rapsolja. Bröa med havregryn. SĂ€tt ugnen pĂ„ 175 grader. Blanda torra ingredienser i en skĂ„l. Skala banan och lĂ€gg i en skĂ„l. TillsĂ€tt havremjölk, rapsolja och Ă€ppelcidervinĂ€ger. Mixa slĂ€tt med stavmixer. Blanda i torra ingredienser lite i taget. HĂ€ll smeten i brödformen. GrĂ€dda lĂ€ngst ner i ugnen i 38-39 minuter. Ta ut formen. SĂ€nk vĂ€rmen till 100 grader. TĂ€ck med aluminiumfolie. StĂ€ll i ugnen i 30-31 minuter. Ta ut. LĂ„t svalna i formen i 2 timmar. 

  • Förvaring: Förvara lufttĂ€tt.

  • Jan mayampitaki!
  • Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar