fredag 24 mars 2023

Belugalinschokladbollar

Idag var delprov 2 och sista dagen på kursen Internationell retorik. Vi började 10:23. Salstentan hade 33 frågor med 4 svarsalternativ där varje rätt svar ger 3 poäng, och 1 ja/nej-fråga som ger 1 poäng. Högsta möjliga poäng är 100. 
En del frågor visste jag svaret på för jag pluggat in dem. En del var suuuperlätta, en var typ "vilken av dessa används till presentationer?" 
A: Microsoft PowerPoint 
B: Instagram 
C: Reddit
D: Twitter 
Vissa visste jag inte svaret på men använde logik. Vissa svarsmöjligheter var så lika att jag inte var säker vilken som var rätt. 

Jag tog 8 minuter på mig och.... NAILED IT!


94 AV 100!!!!!!  


Vilket betyder att jag har A på salstentan! Men för att få A på hela delprov 2 måste jag få A på talet med. För A+A=A och A+B=B.  

Alla var klara 10:55. 11:20 började del 2, talen. Talet skulle
•vara i 4 minuter
•fick handla om vad som helst 
•skulle vara övertygande
•fick inte innehålla PowerPoint

Vi tog lott om tur och jag fick av 12 av 24. Förra gången på delprov 2 skrev vi komplimanger och förslag efter varje tal som läraren samlade in, kch läraren gav sin feedback, men inte idag. Inte ens läraren gav muntlig feedback, utan skrev bara till eleven. Först var det 8 tal. Efter en paus började tal 9 kl 12:24. Min tur var klockan 12:43. Jag var klar 12:47, så jag pratade 3-4 minuter. Jag följde manuset till 95%: 
 
Introduktion 
75. That's how many lives that could be saved by all of us. Hello and welcome to my speech where I'm going to convince you to save lives. How? By giving blood! Who can give blood? Different countries have different criteria. The WHO says healthy individuals weighing at least 50 kg can give blood. Conditions, mediciations, travel, and exposure to blood infections impact your eligibility. Age restrictions vary. The WHO says the common interval is 17-65. In Sweden you have to be 18-60 years old. 

Argument 1
Ok, so why should you give blood? Blood cannot be artificially made and have to come from human donors, like you. GeBlod (literally GiveBlood) has blood donation centers and buses all over Sweden. A bag of blood is needed every minute in Sweden, GeBlod says. That blood is used in the care of patients with cancer and chronic illnesses, in surgery, accidents and childbirth. One donation can save up to 3 lives!  

Argument 2
When you donate, you give 450 millilitres of blood which is less than 10% of your total blood volume. When you give blood you'd might feel light headed and therefore you get free fruit, sandwiches, coffee and tea before and after donating. There are other benefits as well. In other countries donors get money, but not in Sweden. However, gift cards or other gifts are common. It varies locally. Here in downtown Kristianstad you can chose from for example a mug, a backpack, and a hat. [Här visade jag mössan]. 


Argument 3
Is it safe, you'd might wonder. Because of risk of transmitting diseases, the blood is tested for infections like HIV, hepatitis and syphilis. Plus, they do a blood count and check haemoglobin levels. You also get to find out your blood type. This screening in practice becomes a free mini health check up! 

Argument 4
Speaking of health, several studies have found that donating blood may have health benefits. A 2013 study found that regularly giving blood greatly lowered the total cholesterol and therefore giving blood may be a protection against cardiovascular disease. If you have too much iron in your blood, donating blood can reduce the iron levels. This reduces the risk of a heart attack because high body iron stores are thought to increase heart attack risk by constricting blood vessels and reducing blood flow. This also applies to blood clots and strokes. Excess iron can cause liver damage and diseases. Regularly donating blood can get rid of the iron before it deposits into the liver.
But giving blood and helping others is also good for your emotional health. The British charity the Mental Health Foundation says in a report that helping others reduces stress and negative feelings, and instead giving a sense of belonging. 
Here's another unexpected bonus, you can burn up to 650 calories by donating one bag of blood! That's the equivalent of about 1 hour of running!

Slutsats
So to conclude. Blood is essential. Blood saves lives. Blood is always needed. You can save lives by giving blood while also receiving personal benefits. So I implore you to give blood if you can. Share life, give blood! 

Först efteråt kom jag på att jag glömde argument 3!!!!!!! 😨 FAAAAAN!!! Det var för att jag försökte inte kolla på nyckelorden!!! Det var därför jag det tog 3-4 minuter istället för 4-5. 
Om jag ska försöka att inte fokusera på det lilllllla misstaget, så gick det förjävligt bra ju. Flera log och läraren log på slutet.😁 Jag hade bra ögonkontakt. Jag gestikulerade för att stödja meddelandet. Jag pratade nog tillräckligt högt. På delprov 1 kommenterade vissa att jag skulle tala högre, så jag tänkte på det. En annan kommentar var att prata långsammare och det sa mamma med när jag övade igår. Jag pratade kanske liiite snabbt ibland. Jag snubblade och sa fel 2-3 gånger. 
Efter en till paus började tal 17. Vi var klara 14:05. Tidigare sa läraren till mig att de flesta får C-A och att han sällan ger D. Alla fick MINST C. 😁 Jag mejlade läraren i veckan och frågade när betyget kommer. Läraren sa inom 2 veckor.

Det första jag gjorde när jag kom hem var att myyyyysa med Tiggerungen! 


Sen kollade jag på serier, drack te och sydde. Men när man haft examination och varit så jävla awesome så måste man ju äta något gott också. Som Belugalinschokladbollar! (Plus, det är dag 6 på American Chocolate Week.)
Jag utgick från mitt härliga recept på Bönchokladbollar. Hur smakar det? Som chokladbollar! Jag känner inte smak av belugalinser. 

* Med mitt recept på kokta svarta belugalinser blir det linser med tuggmotstånd men till detta receptet kokar jag sönder dem. 


Belugalinschokladbollar 

Mängd: 6 st bollar

Ingredienser:
1 nypa salt 
4 msk kakao
1 dl riven kokos 
1 dl ICA Sötströ 
4 dl ICA Ekologiska Små Och Fina Havregryn Glutenfritt 
100 g rumsvarmt Violife Vioblock
4 msk starkt kallt kaffe 
Riven kokos  

Instruktioner:
Skölj linser. Häll i mixer. Mixa så slätt det går. Blanda linser, salt, kakao, kokos, sötströ och havregryn i en skål. Tillsätt smör och nyp ihop. Häll i kaffe. Knåda till en deg. Lägg kokos på en tallrik. Forma bollar. Rulla i kokos. Frys i 3 timmar. Servera kallt.


Förvaring: Förvara i frysen. 

Cheerio!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar