onsdag 1 februari 2023

Havre- och kamomillbollar

Igår donerade jag blod för första gången. Men det var andra försöket efter ett fiasko 5 januari. Det var lite av en berg-och-dalbana med problem. Först var jag inte säker om jag kunde ge blod för jag var förkyld i december, vilket jag helt glömt när jag bokade tid 29 december. För man måste vara frisk i minst 14 dagar. Så jag frågade vad som räknades som förkylning. Sköterskan sa feber, vilket jag inte trodde jag haft sen typ 20 december. Men så hade jag ju haft hosta mellan 23 och 28 dec. Trots det så var det okej att ge blod. Nästa problem var att jag tagit blodprover inför ätstörningsutredningen i februari. Till en början sa en annan sköterska att de brukar vilja att man avslutar utredning, prover och röntgen innan man ger blod. Eftersom blodproverna handlar om näringsbrist tänkte de att jag skulle kunna må dåligt av att ge blod. Så jag undrade om de inte kunde kolla provsvaren i min journal. Efter ett tag fick sköterskan tag på någon som gjorde det och sa att det låg på gränsen, men att jag kunde ge blod. 
Klart då? Nej! Efter en lång genomgång var jag redo att ge blod. Jag fick ett juicepaket och la mig i stolen. Så kom en tredje sköterska fram och frågade vilken arm jag föredrog. Jag sa vänster eftersom jag är högerhänt. Sen så såg hon mina blåmärken på båda armarna där blodproverna togs 2 januari. Mina blodkärl var spräckta sa den tredje och första sköterskan. Jag fattade inte vad problemet var. De sa att det skulle vara svårt att hitta kärl, att nålen var stor, att det inte skulle gå att fylla en påse och att jag skulle få ännu mer blåmärken. Så till sist blev det ingen blodgivning. 😒

2023 har Sparbanken Skåne och Ge Blod ett samarbete där de som ger blod för första gången får välja en välgörenhet som banken ger 1000 kr till. Toppenbra initiativ!
Målet är att få 1500 nya blodgivare så de har åsidosatt 1.5 miljoner kronor (Sparbanken Skåne). 
Förhoppningsvis lockar det nya blodgivare, för det behövs! GeBlod säger att 198 709 personer gav blod 2021 i Sverige, vilket var totalt 376 399 påsar blod. Antalet blodgivare är 3 av 100 i Sverige. Behovet är mycket större! 2020 användes i snitt 1200 påsar blod per dag (GeBlod). 1200 x 365 = 438 000. 

Generellt så får man inte pengar när man ger blod i Sverige. När mamma var student gick hon ofta och donerade blodplasma för några hundralappar. I Sverige kan man få någon ersättning som presentkort. Jag kunde välja mellan kopp, mössa, ryggsäck, reflexband, första hjälpen-kit. 5 januari innan det sket sig, valde jag mössan. Så när sköterskan sa att jag fick välja en gåva sa jag det och att det kanske är orättvist att jag får två gåvor fast jag bara gett blod en gång. Nä, jag hade ju försökt så jag fick gärna ta en gåva. Jag tog koppen. 



Blodgivningen tog typ 5 minuter. Sen fick jag vila. Allt var bra. Mitt blodvärde var 132, men det är under 140 och för kvinnor med blodvärde under 140 ger de järntabletter för man förlorar så mycket järn att det inte går att ta igen med bara mat. 
Jag har blodgrupp B+, vilket betyder att mitt blod kan ges till B och AB (1177). GeBlod säger att fördelningen av blodgrupper i Sverige är: 
AB- • 1%
B- • 2%
AB+ • 5%
O- • 6%
A- • 7%
B+ • 10%
O+ • 32%
A+ • 37% 

Nu måste jag vänta några månader till nästa gång. 


Februari är Snack Food Month! 1989 skapades Snack Food Month av the National Snack Food Association och the National Potato Promotion Board. "Their goal in founding this month was to increase consumption and raise awareness about snacking, and the importance of keeping it as healthy as we can!" (National Day Calendar). 

"Men", tänkte jag, "vad är snacks?" Cambridge Dictionary definierar snacks som
"a small amount of food that is eaten between meals, or a very small meal" 

Men det kan ju vara många saker. Wikipedia listar bl.a frukt, grönsaker, nötter, granola bars, glass, fruktsallad, chips, mackor.

Det första receptet är Havre- och kamomillbollar 🥰 Jag utgick från mitt recept på Havre- och tebollar. (Matsvinn? Näpp, jag bryggde nytt te med dem). 


Havre- och kamomillbollar 

Mängd: 4 st stora bollar

Ingredienser:
2 dl kokhett vatten 
10 Garant Kamomill tepåsar
1 dl ICA Sötströ 
4 dl ICA Ekologiska Små Och Fina Havregryn Glutenfritt 
3 dl Sellton Havremjöl  
5 msk Valio Oddlygood Oat Drink Gluten Free 
80 g rumsvarmt Violife Vioblock 
Riven kokos 

Instruktioner:
Koka upp vatten. Häll vatten och tepåsar i en kopp. Låt stå i 5-6 minuter. Ta bort tepåsar. Kyl i 10 minuter. Blanda sötströ, havregryn och havremjöl i en skål. Tillsätt rapsolja och te. Knåda till en deg. Lägg kokos på en tallrik. Forma bollar. Rulla i kokos. Frys i 3 timmar. Servera kallt.

Förvaring: Förvara i frysen. 

Hejsan svejsan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar