söndag 1 januari 2023

Havre- och tebollar

Sjuuukt att det Ă€r 1 januari! 🙀 Det betyder flera saker. Det Ă€r starten pĂ„ Oatmeal Month! 
"Every month the Whole Grains Council celebrates another staple of the worlds grain supply, and January was selected as Oatmeal Month" (Days of the year). 

Passande nog, Ă€r januari ocksĂ„ Fiber Focus Month (National today). Jag googlade fram att temamĂ„naden fanns i alla fall 2008.

Dessutom Ă€r januari Baking Month! Jag hittar inte mycket om temamĂ„naden, jag har googlat mig fram till att den fanns 2011. 

Mycket att fira! Dagens recept kombinerar alla tre temamĂ„nader, Havre- och tebollar. Förra Ă„ret köpte jag ett nytt te pĂ„ Willys, Garant Svart Te Kanel & Äpple. Gott var det! Och sĂ„ en morgon kom jag pĂ„ idĂ©n att baka havrebollar med det. Genialt! Smöriga och krĂ€miga havrebollar med ganska tydlig smak av teet. För att lyckas med det anvĂ€nde jag 8 tepĂ„sar. (Matsvinn? NĂ€pp, jag bryggde nytt te med dem). 


Havre- och tebollar 

MĂ€ngd: 5 st stora bollar

Ingredienser:
2 dl kokhett vatten 
8 Garant Svart Te Kanel & Äpple
1 dl ICA Sötströ 
4 dl ICA Ekologiska SmĂ„ Och Fina Havregryn Glutenfritt 
3 dl Sellton Havremjöl
100 g rumsvarmt Violife Vioblock
Riven kokos 

Instruktioner:
Koka upp vatten. HĂ€ll vatten och tepĂ„sar i en kopp. LĂ„t stĂ„ i 4-5 minuter. Ta bort tepĂ„sar. Kyl i 10 minuter. Blanda sötströ, havregryn och havremjöl i en skĂ„l. TillsĂ€tt smör och nyp ihop. HĂ€ll i te. KnĂ„da till en deg. LĂ€gg kokos pĂ„ en tallrik. Forma bollar. Rulla i kokos. Frys i 3 timmar. Servera kallt.

Förvaring: Förvara i frysen. 

Hejsan svejsan!

1 kommentar:

  1. Oj ... i min ICA affÀr har han inte mycket glf-varor sÄ det du rÀknade upp av de upp, har jag aldrig ens hört talas om, lÄngt mindre sett sÄ, dessa bullar fÄr jag stÄ över. Ser goda ut i alla fall. Tack ÀndÄ och smaska gott.

    SvaraRadera