torsdag 16 februari 2023

Banan- och mandelbollar

11 februari såg jag kattunge två gånger och 13 februari såg jag orange katt en gång och svartvit en gång! 

Tiggers Alla Hjärtans Dag började bra. Jag, mamma och Tigger myste. Hon fick 5 roliga bollar och jag fick mysiga strumpor av mamma. 


Men sen spårade det ur. För det fanns inte mjuk mat. Jag upprepar: MJUK MAT VAR SLUT! Tigger var helt jävla chockad!!! Hur kunde detta ske??!! Men det tog inte slut där! För sen såg vi INKRÄKTARE! 


Hon gjorde ett litet, ynkligt ljud när jag gick fram till henne 😿

OCH SEN SÅ LÄMNADE TIGGERS MAMMA TIGGER!!! 🙀🙀🙀 Tigger sa vad hon tyckte och kände om det, ja det gjorde hon. Hon sa att hon älskade sin mamma men ändå så åkte kärringen 😾😿 Stackars lilla livet! Och efter det såg jag orangea katten två gånger! 

Och igår såg jag orange katt som satt i fönstret och verkade "spana" på TIGGERS TERRITORIUM! 🙀😾😿 


Det lilla livet! Fluffisen såg inte det, tur nog

Nu till receptet. 16 februari är dag 16 på Snack Food Month, men också Almond Day! När och hur dagen skapades är okänt, men Twitterkontot National Almond Day twittrade för första gången 15 november 2011: "February 16th is National Almond Day". Först 2013 verkar dagen ha uppmärksammats då producenter taggade kontot. 

Lusigt nog är inte mandlar riktiga nötter. Typ inga nötter är botaniska nötter.
Frö från stenfrukt: Valnötter, pistagenötter, mandlar, cashewnötter, pekannötter, kokosfrukt 
Frö: Pinjenötter, macadamianötter
Baljväxt: Jordnötter
Frö från kapselfrukt: Paranötter
Knölar på växtrot: Tigernötter 
Botaniska nötter: Hasselnötter, kastanjenötter, ekollon

Receptet är Banan- och mandelbollar! 🍌😋

Banan- och mandelbollar 

Mängd: 4 st stora bollar 

Ingredienser:
50 g naturella mandlar 
1 banan (~ 230 g) 
2 msk ICA Sötströ 
4 dl ICA Ekologiska Små Och Fina Havregryn Glutenfritt 
1 dl Sellton Havremjöl  
2 msk Valio Oddlygood Oat Drink Gluten Free 
2 msk rapsolja
Riven kokos 

Instruktioner:
Finhacka mandlar. Skala och grovhacka banan. Mosa i en skål. Blanda i mandlar, sötströ, havregryn, havremjöl, havremjölk och rapsolja i en skål. Lägg kokos på en tallrik. Forma bollar. Rulla i kokos. Frys i 3 timmar. Servera kallt.

Förvaring: Förvara i kylen.

Muraho!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar