fredag 10 februari 2023

Gul baljväxtsallad

Livet har varit fortsatt svårt för Tigger


28 januari mötte jag orange katt men det såg inte Tiggerungen


Och 2 februari såg jag den på parkeringen. 3 februari såg jag kattunge. 5 februari kom kattungen, och den orange två gånger. 7 februari kom den orange katten igen! 8 kom kattungen. När jag handlat igår såg jag orange katt sitta i fönster och kolla ut som om den kollade på SITT territorium! 🙀 Jag såg kattunge 3 gånger! Orangea katten såg jag med på parkeringen. 
Och idag 09:55 kom den orangea katten! 

Jag har inte heller det lätt nu. Det är några veckor in på nya kursen Internationell retorik. När jag kollade på canvas blev jag förvirrad. Och orolig. Det stod "written test" och på schemat stod det written exam och en sal. 🚩🚩🚩🚩🚩 
Varningsklockor ringde! Det fick mig att tänka på en SALSTENTA. Jag kollade direkt på kursplanen för att se om jag gjort ett hemskt misstag men nej, det stod som när jag sökte kurser: 

"Delprov 1 (2,5 hp) Muntlig presentation med koppling till talteknik, presentationsteknik och retoriska baskriterier. 
[...]
Delprov 2 (5 hp) Muntlig och skriftlig examinationsuppgift, där de studerande prövas i de kunskapsområden som kursen avser att täcka."

När jag söker kurser väljer jag ALDRIG kurser där det står salstenta på kursplanen. Jag valde alltså kursen för att mängden och typen av delprov kändes ok. 

Jag mejlade läraren och frågade om det var salstenta. Som jag fruktade, svarade läraren: 
"Ang. delprov 2 finns det faktiskt en skriftlig examinationsuppgift (se WHITE card opition) PLUS en salstentamen, se schemaläggning och detaljerna på kurspanelen." 

Jag förstod inte det här med White option. (Liten avstickare, jag missade de två första föreläsningarna för jag kollade på schemat på canvas, som var tomt, istället för att kolla på HKR:s system. 😒 Det betyder att jag inte var med när läraren förklarade delproven).
Det jag hade sett tidigare på canvas förstod jag inte: 

"1 Intermediate exam 
As training opportunity 
Green card: speech in front of the whole class
Yellow card: speech in a small group
White card: written task (resp as re-take)

2 Final oral & written examination 
a) Speech: Green card (grade A-F) or yellow/white (C-F)
b) Written test: compulsory course literature"



Jag svarade läraren: 
"Delprov 1
Som jag tolkar det, får man själv välja om man vill ge tal inför hela klassen, en mindre grupp, eller göra en skiftlig uppgift. Men det valet påverkar vilket betyg man kan få.  

Delprov 2 
Kursplanen säger att delprov 2 är muntlig och skriftlig examinationsuppgift, men i ditt mejl säger du att det är en salstenta??? Det gör mig väldigt förvirrad för när jag söker kurser väljer jag aldrig kurser med salstentamen. Jag har kollat igen på HKR:s andra vårkursers kursplaner, och det när det är tenta står det 'individuell skriftlig hemtentamen', 'individuell skriftlig tentamen', 'skriftlig individuell tentamen', 'enskild muntlig och skriftlig hemtentamen', 'enskild skriftlig hemtentamen', 'salstentamen'. 

Men så skrev du att det är en skriftlig uppgift och en salstentamen... Jag får inte ihop det."

Efter jag skrev mejlet grät jag lite... 😥 Jag har gjort en salstenta i mitt liv och det vill jag aldrig göra om igen. Jag hade ångest och stress inför den men fick tack och lov godkänt. 

Läraren svarade snabbt: 

"tack att du kontaktar mig igen. Det är viktigt att känna detaljerna och självklart ska informationen vara tydlig. Tyvärr har du missat introduktionsföreläsningen; där har jag förklarat hur kursen och examinationerna är upplagda. Mitt förslag är att vi kan prata om detta efter föreläsningen idag. Skulle det funka för dig? Kort svar redan nedan (inkluderat): 

Jag förstår inte vad du menar med 'Ang. delprov 2 finns det faktiskt en skriftlig examinationsuppgift (se WHITE card opition) PLUS en salstentamen, se schemaläggning och detaljerna på kurspanelen.' Jag har sett det på Part I handout men förstår inte.
= Delprov 2 innebär två stora delar: ett muntligt PRAKTISKT prov (på campus) och ett skrifligt TEORETISKT prov (också på campus), se schemaläggning (salbokning) & kursplan:
"Delprov 2 (5 hp) Muntlig och skriftlig examinationsuppgift,där de studerande prövas i de kunskapsområden som kursen avser att täcka."

Delprov 1 
Som jag tolkar det, får man själv välja om man vill ge tal inför hela klassen, en mindre grupp, eller göra en skiftlig uppgift. Men det valet påverkar vilket betyg man kan få.
= Korrekt. Delprov 1 genererar bara "G" (Godkänd) för alla alternativ. (Jfr. info:n på Canvas)<

Delprov 2 
Kursplanen säger att delprov 2 är muntlig och skriftlig examinationsuppgift, men i ditt mejl säger du att det är en salstenta??? 
Det gör mig väldigt förvirrad för när jag söker kurser väljer jag aldrig kurser med salstentamen. Jag har kollat igen på HKR:s andra vårkursers kursplaner, och det när det är tenta står det 'individuell skriftlig hemtentamen', 'individuell skriftlig tentamen', 'Skriftlig individuell tentamen', 'enskild muntlig och skriftlig hemtentamen', 'enskild skriftlig hemtentamen', 'salstentamen'. 
Men så skrev du att det är en skriftlig uppgift och en salstentamen... Jag får inte ihop det.
= Begreppet "salstentamen" används med olika tolkningar; för betydelsen i den här kursen se mitt svar ovan: Delprov 2 innebär... 

Jag svarade att det var tydligare men att jag gärna ville prata efter föreläsningen. Sen duschade jag och när jag var klar fick jag goda nyheter! 


På förra kursens andra uppgift fick jag VG!!!!! 🥳 Och finfina kommentarer ☺ Det var en confidence boost som jag behövde! 

Sen var det föreläsningen. Jag var liiiite nervös men det gick bra. På förra föreläsningen hade de som ville gjort en övning. De fick ett kort med ett ämne och fick 90 sekunder på sig att skriva ett tal om det. Sen fick de typ 1.5 minut att framföra det. De spelades in och analyserades idag. Vi såg dem och sen frågade läraren om någon bra och konstruktiv kritik. Väldigt få räckte upp handen och jag pratade mest. 
Något typiskt var kurslitteraturen. På kursplanen var det 7 böcker. Jag kunde inte hitta alla men köpte de jag kunde. Men så visade det sig att bara två av böckerna var obligatoriska. En var rekommenderad och resten var för erfarna som ville advancera sig. 😒 Även om de inte krävs kan de vara bra att ha. 
Efteråt pratade jag och läraren i typ 10 minuter. 


Massa ny information! 
Talet kommer vara ett övertygande tal på 3-4 minuter. Förvånande nog sa läraren att de flesta får C-A och att hen sällan ger D. 😁 
Talet är efter salstentan. När jag såg det på schemat tänkte jag att det måste ändras. För det stod, och står, att det är 45 minuter "written exam" och drygt 5 timmar "oral exam". Så ja och nej. Talen kommer inte ta så lång tid, men för att ingen ska boka salen och skapa tidsbrist, bokades salen för hela dagen. Men ja, det stämmer att det är 45 MINUTER PÅ SALSTENTAN. 


Hur kan det stämma??? Jo, för det är inte en riktig salstenta, jag min mening. Det kommer vara typ 30 multiple choice-frågor med 4 möjliga alternativ. Allt kommer göras på datorer i mediasalen. Lärarna förklarade det så som att tal är alltid subjektiva att bedöma och därför behövdes något objektivt, alltså ett i princip anonymt formulär. Bara en bok avhandlas då men den är över 500 sidor lång... 😳 Så jag hoppas verkligen att det inte gäller hela boken! 

På måndag är det nästa föreläsning och den fredagen är det delprov 1. Jag kommer ju göra tal inför hela klassen men det känns bra, för läraren förtydligade att det inte är höga krav. Lärarens filosofi är att få studenterna att lära sig och inte bara stressa om betyg. Det är bara möjligt att få G på delprov 1 och läraren sa att det är lätt att bli godkänd. Det är ett träningstillfälle. 
Efter delprov 1 kommer info om delprov 2 komma. 
Innan vi var klara sa läraren att det var bra att jag pratade så mycket. Jag sa att jag kände att jag kanske pratade för mycket. Nej, det tyckte inte läraren. Dessutom tog jag upp grejer som inte läraren tänkt på. 😊 

Nu till receptet. Det är 10 februari och det är  World Pulses Day som skapades 2019 av FN. Vad är pulses? FN säger:

"Pulses, also known as legumes, are the edible seeds of leguminous plants cultivated for food. Dried beans, lentils and peas are the most common. [...] Pulses do not include crops that are harvested green (e.g. green peas, green beans)—these are classified as vegetable crops. Also excluded are those crops used mainly for oil extraction (e.g. soybean and groundnuts) and leguminous crops that are used exclusively for sowing purposes (e.g. seeds of clover and alfalfa)." 

Gul baljväxtsallad är receptet på denna utmärkta temadag! 💛🥗

Gul baljväxtsallad 

Mängd: 3 st portioner, ca 2455 g

Ingredienser:
1 gul chilifrukt (~ 20 g) 
1 gul paprika (~ 200 g) 
300 g gula cocktailtomater  
170 g fryst tinad mango 
450 g fryst tinad majs 

Dressing: 
2 msk vatten
2 msk rapsolja 
1 msk citronsaft 
2 tsk Hawaij
2 tsk ICA Sötströ
2 msk salt  

Instruktioner: 
Skär bort toppen på chili. Kärna ur. Finhacka. Skölj paprika. Skär bort toppen. Kärna ur. Finhacka. Skölj tomat. Dela. Finhacka mango. Häll allt i en skål. Skölj gula linser. Skölj gula ärtor. Skölj chana dal i en sil. Blanda i gula linser, gula ärtor, chana dal, majs, vatten, rapsolja, citronsaft, Hawaij,  sötströ och salt. Servera kallt.

Förvaring: Förvara i kyl.

Tschüss! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar