onsdag 18 januari 2023

Banan- och saffranhavregrynsgröt

Det händer så mycket i Tiggers liv! 
13 januari kom orange katt. 15 kom den tillbaka. 12:45 var den på parkeringen och rörde på huvudet som om den hörde nåt. Snart därefter kom 3 MENSCHEN. Nån gick fram och klappade men då sa katten ifrån och gick iväg. 😾 
När de åkt iväg i en bil stannade inkräktaren och försökte, i alla fall, ta insekt!


16e och igår kom kattunge. 
Oh. My. God. 🙀 Förutom inkräktare hände något TRAUMATISKT!
På tisdagseftermiddagen knackade det plötsligt på dörren. De sa att de skulle kolla ventilationen. Jag ba "va?" och sa att det hade jag inte bett om. Nä, det var ABK som bett om det för de hade haft lite problem med radon. De hade en sorts dammsugare med sig och behövde komma åt fönstren, så jag sa att jag behövde lite tid att göra plats. De gick till en granne istället och kom tillbaka inom 10 minuter. De sög och var klara på 5 minuter. Jag frågade om det såg bra ut. Det var inte så igensatt som det var hos andra. 
Det var läskigt för Tigger som gömde sig. 😿 Hon vågade inte komma ut först. Efter några minuter smög hon försiktigt fram. Sen myste vi. 
SÅ JÄVLA RESPEKTLÖST! Att ta sig friheten och komma in med nån jävla maskin i TIGGERS HUS! 😾

Nu till receptet. Banan- och saffranhavregrynsgröt blir det på dag 18 på Oatmeal Month och Fiber Focus Month.🍌💛 Jag fattar inte de som bara använder saffran i december, det är ju så gött! Och banan och saffran är en utmärkt kombo
Jag garnerade med tranbär, hampafrön och korinter



Banan- och saffranhavregrynsgröt

Mängd: 1 st portion, ca 965 g

Ingredienser:
2 bananer (~ 600 g)
1/2 g malen saffran 
4 msk ICA Sötströ
4 dl ICA Ekologiska Små Och Fina Havregryn Glutenfritt 
5 dl Valio Oddlygood Oat Drink Gluten Free 

Instruktioner:
Skala och grovhacka banan. Häll i en kastrull. Mosa med sked. Värm en spisplatta på medelvärme. Tillsätt saffran, sötströ, havregryn och havremjölk. Puttra i 4-5 minuter och rör om hela tiden med en slickepott. Servera varmt.

Förvaring: Förvara i kylen.

Tschüssi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar