lördag 24 december 2022

Saffranhavregrynsgröt

GOD JUL! När vi först kollade ut idag kl 08:30 var det bara frost 

 
Vi hade det mysigt och kelade. Runt 10 gick jag upp och gjorde fruktsalladen medan jag kollade på Youtube, bla den fantastiska kanalen Tasting History. Sen städade jag undan och duschade. Drygt 13 kom mamma, pappa och Sara. Vi skrattade jättemycket och åt fruktsallad 😋 Som förra året var det lite trubbel med Kalle Anka. Förra året valde jag fel program och vi missade någon minut för jag hade råkat ta någon jävla presskonferens. Den här gången hade jag tagit rätt men tvivlade på det flera gånger för Babben Larsson pratade till 15:05. Men det blev alltså rätt och vi sjöng med i låtarna. Efter blev det som vanligt julklappar! Jag fick presentkort på Panduro och second hand-butiker, pepparkaksörhängen och mysiga strumpor. Men den som fick bäst julklappar var Tigger. Första julklappen var en röd boll och en svansboll, en rosa boll med bjällra i med en svans.


Succé!


Hon lekte direkt med den och tog den i munnen och gömde den!

Andra julklappen var pippifågel, fjäder på pinne. Hon satt så fint och väntade på att jag skulle "befria" den!


Hon lekte direkt med den! 


Jag konstaterade att Tigger är så duktig på att slakta pippifåglar att den inte kommer leva länge. 🐦

Tredje julklappen var en ekorre som man fyller med kattmynta. Vid den här tiden hade hon jagat så mycket att hon vilade. Så mamma fyllde den senare, men vad det än berodde på så var hon inte intresserad. Hon satt och väntade tålmodigt för hon kände kattmyntan, men när hon väl fick den så ville hon inte leka. Fjärde julklappen var nytt klösträd, vilket behövdes. Självklart fick hon god mat också! 


Nu till receptet. Starta julmorgonen med en julig Saffranhavregrynsgröt, vet ja! Jag toppade med tranbär, russin, hampafrön och korinter 


Saffranhavregrynsgröt

Mängd: 1 st portion, ca 775 g 

Ingredienser:
1/2 g malen saffran
4 msk ICA Sötströ
4 dl ICA Ekologiska Små Och Fina Havregryn Glutenfritt 
6 dl Valio Oddlygood Oat Drink Gluten Free 

Instruktioner:
Värm en spisplatta på medelvärme. Häll saffran, sötströ, havregryn och havremjölk i en kastrull. Puttra i 4-5 minuter och rör om hela tiden med en slickepott. Servera varmt.

Förvaring: Förvara i kylen.

Mirupafshim!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar