onsdag 7 december 2022

Päron- och grönkålssallad

Det har varit tuffa dagar för Tigger! Igen?! Ja!!! I måndags såg jag kattunge. Men det var igår som det var helt jävla traumatiskt! 
10:38 såg jag orange katt. 12:07 kom den tillbaka med mus i munnen. 


Och självklart lekte den med musen. Kunde inte se om musen levde. 

Detta såg inte Tigger, men det fluffisen såg var mycket värre! 



13:02 hörde vi två katter skrika och skyndade till fönstret 🙀🙀🙀


Jag kunde inte se dem, men Tigger har ju mycket bättre syn så hon såg kanske. 

Och Tiggers dag började inte bra idag! Vid 10 fick jag för mig att börja borsta Tiggers tänder igen (hon var så jobbig att jag borstade typ inte alls hela november). Hon hade inflammerat tandkött, så jag bokade tid på Evidensia 14 december. 🙀😿

10:36 kom kattunge. 10:55 var orange katt vid tvättstugan. Mellan de gångerna såg jag svartvit katt. OCH DET BLEV VÄRRE! Jag fortsätter nu att städa, rensa och organisera som jag gjorde igår. 


Stackars lilla livet! 😿 



Tigger tycker INTE om förändringar!!! 

Nu till receptet. På dag 7 på Pear Month blir det Päron- och grönkålssallad 🍐🥗 



Päron- och grönkålssallad
 
Mängd: 4 st portioner, ca 2160 g

Ingredienser:
5 msk citronsaft 
20 dl vatten 
6 päron (~ 1380 g) 
1/2 rödlök 
1 gurka (~ 260 g)
225 g babyplommontomater 
150 g grönkål 

Dressing: 
2 vitlöksklyftor 
40 g fryst tinad persilja 
2 msk vatten 
2 msk rapsolja 
1 msk citronsaft 
2 msk salt  
1 tsk ICA Sötströ

Instruktioner:
Blanda citronsaft och vatten i en skål. Skölj päron. Skär bort botten och toppen. Kärna ur. Finhacka. Häll i skålen. Häll ut vattnet. 
Skala och finhacka lök. Skölj gurka. Skär bort botten och toppen. Finhacka. Skölj tomat. Grovhacka. Skölj grönkål. Riv bladen i bitar. Häll lök, gurka, tomat och grönkål i skålen. Skala och finhacka vitlök. Blanda vitlök, persilja, vatten, rapsolja, citronsaft, salt, Biryani Spice Blend och sötströ i en skål. Häll över dressingen och blanda. Servera kallt.

Förvaring: Förvara i kylen.

Wallahi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar