onsdag 14 december 2022

No bake cheesecake

Det har varit jobbigt för Tigger! 9 december var det kaos i hennes hus för jag hade storstädat 6 och 7 december. 


14:18 kom en kattunge TROTS ATT DET SNÖAT samma dag! Tur nog såg inte hon det.

13:37 och 15:48 10 december kom också kattunge fastän det var snö på marken.

11 december var först mysig men sen jobbig. Jag var jättetrött på förmiddagen och låg mest i sängen. Myste mycket med Tigger. Jag ropade efter henne och kom och la sig på min mage. Där stannade hon i ca 30 minuter. 😍



15:00 var jag tvungen att gå upp fastän hon låg och spann, för jag och mamma hade biljetter till Nötknäpparen med Kiev Grand Ballet på Helsingborgs konserthus! Jag hade åkt tidigt pga tidigare tågstrul i veckan, så pappa hämtade mig och vi åkte från Helsingborg C till lokalen. Där fick Mullisen pussar och klappar!



Baletten var fantastisk! Rörelserna var perfekt tajmade. 



Det var synd att det inte var liveorkester, det tappade lite. Mamma höll med. Helsingborgs konserthus har inte orkesterdike och scenen var inte tillräckligt stor för både orkester och baletten. 

Efter 20 minuters paus började akt 2. Den var nog snäppet bättre. Något både mamma och jag tyckte var bra, var att det i programmet under rollerna stod "Ukrainian Dancers", när det stycket på engelska heter "Russian Dance". 


Så duktiga de var! 


Det blev stående ovationer, såklart!

När jag kom hem var det nästan midnatt. Lilla livet hade varit ensam så många timmar! 😿 

11:12 och 12:18 12 december kom kattunge igen, och igen på snötäckt mark. Igår såg jag inkräktare sitta helt lugnt på TIGGERS TERRITORIUM. 🙀


Men sen, 10:05, blev det värre för Tigger såg kattunge!!! 


OH. MY. GOD. 10:29 kom den igen! 

Och det blev bara värre! Tigger var på veterinären idag för hon hade inflammerat tandkött. 🙀😿 I undersökningsrummet KRÄNKTE veterinären det lilla livet. När veterinären lyfte upp Tigger sa veterinären att Tigger var "rund". 🙀😾 Hon vägde 5.1 kg. Veterinären sa att hon ska väga max 4 kg och att TIGGER SKA BANTA!!!!!!!! 🤯😱 Eftersom tigger har känslig mage och den här maten funkar, sa veterinären att maten inte ska bytas ut men minskas med 25%. OH. MY. GOD. 😿 

Hon sövdes och röntgades. De tog inte bort några tänder. 😺 Hon hade tandsten och plack som de tog bort. På två tänder fanns det tandresorption (TR) i mycket tidigt stadie. Hon ska på återbesök om 1 år. De slipade också förhårdnader på trampdynor och klippte klorna. 


Hon kom hem runt 15 och åt yummie mjuk mat.

Moving on. Idag är min årsdag! 14 december 2018 var min första dag som vegan. 4 år har gått så snabbt. Receptet är No bake cheesecake! 

Jag utgick från Nea Kyllikki Wimmers recept på minicheesecake i Vad lagar du för veganmat idag? och förpackningen av Khoisan Tea Ekologisk Agar Agar. 

Spektakulärt gott blev det! Smakar mest av cream cheese, med ton av vanilj och kola (från fiber syrup). Jag hade tänkt lägga till citronsaft, men så läste jag på baksidan av agar agar-förpackningen och kom ihåg att agar agar inte tjocknar med citrus. Tur nog så gav cream cheese citrusston. 




No bake cheesecake

Mängd: 1 st 22 cm i dm springform, 8 bitar 

Ingredienser:
200 g Digestivekex  
100 g Violife Vioblock 

Fyllning 
1 tsk vaniljpulver 
2 tsk Khoisan Tea Ekologisk Agar Agar 
300 g Nick's Fiber Syrup  
800 g Violife Creamy Original Flavour

Instruktioner: 
Häll kex i mixer. Mixa till smulor. Värm en spisplatta på medelvärme. Smält smör i kastrull. Ta bort kastrullen. Blanda i smulor. Klä springform med bakplåtspapper. Smörj med rapsolja. Pressa ner smulorna. Kyl i 1 timme. Häll vaniljpulver, agar agar, citronsaft, syrup och cream cheese i en mixer. Mixa slätt. Låt stå i 2 minuter. Värm en spisplatta på medelvärme. Häll smeten i kastrull. Låt stå i 2 minuter och rör om hela tiden. Häll smeten i springformen. Frys i 5 timmar. Servera kallt.

Förvaring: Förvara i frysen.

Addio!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar