onsdag 12 oktober 2022

Polvorones

Som tur var kom jag iförrigår ihåg att söka efter vårkurser! Jag hade tänkt på i september men glömde bort det 😬 Lucky me, för 17 oktober är sista ansökningsdagen. Så efter några timmars arbete på igår sökte jag dessa kurser: 

1: Internationell retorik, 7.5 hp, v 3-12
2: Miljöpsykologi, etik och kommunikation, 7.5 hp, v 13-22
3: Utseendekultur, kroppsuppfattning och hälsa, 7.5 hp, v 3-12
4: Skola som stödjande miljö för hälsa, 7.5 hp, v 3-12
5: Interkulturell kommunikation, 15 hp, v 3-22
6: Arbetsmarknad, integration och mångfald, 15 hp, v 3-22
7: Sverige: kultur och samhälle, 7.5 hp, v 13-22

12 oktober är Spaniens nationaldag, Día de la Hispanidad, som firas då Columbus 12 oktober 1492 kom till Amerika (Wikipedia). Så vad är receptet? Jo, Polvorones! Polvorones är ljuvliga, smuliga spanska kakor. Spanish Abores skriver:

"These are traditional holiday cookies, made from almonds and with a shortbread-like texture. The word polvo means powder in Spanish, and these cookies will crumble to dust in your mouth when you eat them! But strictly speaking, they’re named after the generous dusting of powdered sugar on top.

Traditionally, polvorones use pork fat as an ingredient. They’re a type of mantecado, a family of cookies made with manteca (pork lard)." 

Andalusian Traveller berättar om ursprunget:
"Our traditional and delicious Christmas sweets, polvorones and mantecados, are originally from Estepa or Antequera, the most important Andalusian towns in production of these sweets. It is said that in the 16th century there was an excess of wheat and lard at the beginning of the winter season and so the nuns started to sell them in their convents." 

Så vad är skillnaden mellan Polvorones och Mantecados? Andalusian Traveller säger att ingredienserna i Polvorones är mjöl, ister, mandlar och socker. Polvorones är väldigt smuliga och äts bara på julen.
Mantecados innehåller inte mandlar. De innehåller ägg vilket gör de "more solid" och att de kan ätas året runt. Men de äts speciellt på julen.

Oh the things we'll make! säger att Polvorones brukar vara ovala medan Mantecados oftast är runda. Men när jag sökte på bilder på Polvorones på Google var alla första resultaten runda. 🤷‍♀️ Jag gjorde mina runda i alla fall. 



Jag utgick från Spanish Abores och The Spruce Eats recept. Jag dubblade mängden kanel från 1/2 till 1 tsk för jag ville ha mer kanelsmak 😊. Värt att notera att jag inte ätit the real deal, så jag kan inte säga att det är precis så här de ska smaka. Men, de är smuliga och smakar av mandel som beskrivningarna säger. 

"The tongue doesn't have a bone, but it cuts the thickest thing" - Ordspråk från Spanien 



Polvorones 

Mängd: 17 st 5 cm i dm kakor

Ingredienser:
100 g skållade mandlar 
1 tsk malen kanel 
6 msk ICA Sötströ 
3 msk Sellton Havremjöl 
1 1/2 dl mandelmjöl 
60 g rumsvarmt Violife Vioblock 

Garnering:
Funktionell Mat Sukrin Melis

Instruktioner:
Sätt ugnen på 175 grader. Lägg bakplåtspapper på en bakplåt. Fördela  mandlar. Rosta mitt i ugnen i 8-9 minuter. Ta ut plåten och stäng av ugnen. Låt svalna i 30 minuter. Häll mandlar i en mixer. Mixa mandlar i 1 minut till mjöl. Häll i en skål. Tillsätt mandelmjöl, kanel, sötströ,  havremjöl och mandelmjöl. Blanda. Häll smör i mixern. Mixa i 30 sekunder. Häll smör i de torra ingredienserna. Nyp ihop till en smulig deg. Sätt ugnen på 175 grader. Platta ut lite deg till 2 cm hög. Ta ut en rund kaka. Flytta degen och upprepa. Grädda mitt i ugnen i 19-20 minuter. Låt svalna helt, minst 1 timme. Strö över sukrin melis. Servera rumsvarmt.

Förvaring: Förvara i lufttät påse. 

Adíos! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar