söndag 18 september 2022

Broccoliquinoa

Ytterligare en underbar lördag igår! Som vanligt promenerade jag till biblioteket



Jag rekommenderar "Food Pharmacy - näringsjägaren: en berättelse om hur du curlar planeten och din hälsa genom att ta näringsjägarexamen" av Lina Nertby Aurell och Mia Clase för recepten 

Något kul projekt jag börjat med är att läsa Jane Austen! 


I somras såg jag "Persuasion" från från 1995, 2007 och 2022, "Sense and sensibility" från 1995, och "Emma" från 2020. För några dagar sedan såg jag på hela miniserien "Pride and Prejudice" från 1995 på en dag, och dagen därpå såg jag filmen från 2005. Jag var rätt i min tidigare åsikt: 1995 är bäst! Jag tycker att 1995 får 10/10 och 2005 får 9/10. Sen såg jag "Emma" från 1996. Idag såg jag "Pride and Prejudice" från 1980 och "Sense and sensibility" från 2008.

Så i måndags lånade jag Stolthet och fördom och läste ut den iförrigår. Vilket fick mig att vilja läsa hennes andra böcker. Och se andra filmatiseringar! Jag började läsa "Emma" igår 😊 

Efter biblioteket blev det mitt andra besökare på second hand-butiken Majas stöd för barncancer. Där fyndade jag stickring och garnkrok



Sen gick jag till Erikshjälpen och gjorde också fynd där, såklart!


Min tredje fashion plate! 😍 Den är från Journal des Demoiselles, 1 januari 1874


Sen gick jag till stationen och tog buss till C4. På Panduro köpte jag stickringar och stickram 


Härligt väder var det hela dagen och jag slog rekord: 19 356 steg och 13.8 km! 🤩

Idag spenderade jag mååååånga timmar på att påta en mössa medan jag kollade på "Pride and Prejudice" från 1980 och "Sense and sensibility" från 2008. Mössan lyckades jag inte med. Det berodde inte på att jag inte fattade, för tur nog var det som jag tänkt MYCKET lättare att påta än att sticka, men jag hade inte tillräckligt tjock garn (akryl, 50 g = 50 m, nr 7 sticka/virknål). Så jag tog det tjockaste och dubblade, vilket gjorde att jag hade för lite garn. Så här blev resultatet i alla fall...


Fint mönster blev det ju och ganska jämt med. Jag försökte försiktigt dra den över huvudet men jag var rädd att den skulle gå sönder. Imorgon ska jag försöka igen! 🤞

Moving on till receptet. 18 september är dag 22 på Fruit & Veg Month och dag 18 på Fruit & Veggies Month. Broccoliquinoa är krämig, lätt kryddig quinoa med färsk broccoli 🥦


Broccoliquinoa

Mängd: 3 st portioner, ca 2695 g

Ingredienser: 
1350 g broccoli 
Rapsolja 
5 dl vatten 
1800 g kokt quinoa 
1 msk vitvinsvinäger 
1 msk ICA Sötströ 
3 msk salt

Instruktioner:
Skölj broccoli. Skär i små buketter. Värm en spisplatta på medelvärme. Häll rapsolja, broccoli och Kuwaiti Baharat i en kastrull. Fräs i 4 minuter. Höj värmen till hög. Häll i vatten. Koka i 12-13 minuter och rör om varannan minut. Häll i quinoa, vitvinsvinäger, sötströ och salt. Blanda. Servera varmt.

Förvaring: Förvara i kylen.

Tchau!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar