torsdag 15 september 2022

Refresco de melón

Tisdags var fullpackad och jättekul. Regnmolnen kom på eftermiddagen men det började aldrig regna och solen sken mycket. Jag gick över 12 km 😎 

Jag gick till biblioteket och lånade "Stolthet och fördom". Sen var jag hela dagen med mamma och bonussyrran. Första stoppet var Busfrö, en kedja med second hand-butiker som öppnade i centrum i våras. Där fyndade vi alla. Jag köpte ett smyckesträd som kom med örhängen för 99 kr 



och en jättemysig Soya Concept-jacka, också den för 99 kr!



Jag ska lägga till dragkedja i fickorna 


Sen var vi på Röda Korset men där köpte vi inte något. Sen gick vi till 2-USE, vår favorit av Kristianstads second hand-butiker. Där hittade jag tre tavlor med vad jag tror är Carl Larssons bilder. 


Den första är "Julaftonen", 1904; den andra är "Mellan jul och nyår", 1898; och den tredje är "Blomsterfönstret", 1894.

Efter det gick vi till Erikshjälpen. Där köpte jag ett garnnystan och spice rack holder



Tyvärr var det klister innan för att fästa på väggen, men jag ska klistra på magnet istället 😎 


Sista butiken var Majas stöd för barncancer. Det var också mitt första besök där. Jag köpte en tryck av Michael Anchers tavla "Sommeraften på Skagens strand", 1897, och garn.



På Majas kom mitt bästa fynd på hela dagen: min första vintage klänning! 


IT HAS POCKETS!!!! 🤩
Den har några hål men det fixar jag lätt. 


Jag är SÅ NÖJD!!!


Märket är Shelana, är engelskt och fanns, i alla fall från vad jag har googlat mig till, på 1960-1980-talet. Utifrån annonser och hur etiketterna ser ut, är klänningen från 1960-talet. Jag frågade i Facebook-gruppen The Ultimate Fashion History, och alla sa att det var 1970-tal, men när på 1970-talet var man inte överens om.

Idag har jag skrivit ett inlägg i diskussionsforum om genus, specifikt om flickors ideal och levnadsvillkor från 1880-talet framåt. 

Moving on till receptet. 15 september är dag 19 på Fruit & Veg Month och dag 15 på Fruit & Veggies Month, men 15 september är också Costa Ricas nationaldag! Dagens recept är Refresco de melón! 

Go Visit Costa Rica beskriver Refresco så här:

"Refrescos are a non-alcoholic drink that can be enjoyed by both kids and adults. They are made by combining a fruit blend with either sweetened water or milk. Some of the most popular flavors of refrescos include watermelon, passion fruit, strawberry, blackberry, guanabana and cas."

Jag utgick från Hispanic Kitchens recept på Refresco med cantaloupemelon som kan serveras med eller utan is.

"Words have no bones, but can break bones" - Ordspråk från Costa Rica 


Refresco de melón

Mängd: 1 st 60 cl glas

Ingredienser:
1 cantaloupemelon (~ 700 g)
1 dl kallt vatten
2 msk limesaft
3 msk ICA Sötströ 

Instruktioner: 
Dela melonen. Gröp ur kärnorna. Gröp ur köttet och grovhacka. Häll melon, vatten, limesaft och sötströ i en mixer. Mixa slätt. Servera kallt.

Förvaring: Förvara i kylen.

Adios!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar