söndag 25 september 2022

Äpple- och jordgubbssmulpaj

Igår var en härlig lördag efter min tradition! Fint väder ändå fast det duggade ytterst lite få och då. Första stoppet var såklart biblioteket 


Den bästa var "Nya sorters kakor: 62 veganska kakrecept" av Hanna Bergström 

Sen gick jag in på Søstrene Greene bara för att kolla ifall de hade garn, men jag blev glatt överraskad och gick lite crazy* när jag såg att de hade chunky bomullsgarn! 

*Jag tog alla som fanns

Sen gicn jag som alltid till Röda Korset för att se om de hade fått in chunky garn men det hade de inte. 

Nästa stopp var ICA Maxi och där köpte jag också garn

Sen gick jag till Majas stöd för barncancer för att se om de hade gått in chunky garn men det hade heller inte. Men jag köpte tre-pack söta lådor som jag ska använda som garnskål! 



Efter en sväng in på Lidl var sista stoppet Willys där jag bl.a. köpte te 🤤 När jag kom hem gjorde fötterna lite ont, inte konstigt då jag gått över 17 000 steg, 12.7 km 🤪

I förmiddags hämtade jag paket från Panduro. Med presentkort köpte jag tjockt garn, loop yarn, garnkrok och garnnål 😁

Så här fint var det ute 🌳🍁🍂



När jag packat upp var vi tvungna att mysa! 

Tigger somnade med huvudet i min hand så jag kunde självfallet inte gå 

Vi myste i drygt 50 minuter 🥰

Det har inte hänt jättemycket i kursen (Ungdomskulturer i skola och samhälle), vilket är jätteskönt. Första veckan var det läsning, andra veckan en gruppdiskussion om läsningen som inte bedömdes. Temat för  tredje och fjärde veckan var genus. Fjärde veckan var det gruppdiskussion om genus som bedömdes. Jag blev godkänd 😁 Den här och nästa vecka är temat globalisering. Men den gången är det inte gruppdiskussion, utan en fältövning! 

Man ska välja en virtuell eller fysisk plats och observera ungdomars nätanvändning. Idag ska jag läsa och fundera på vad jag ska studera.

I måndags kollade jag på "Emma" från 1997. Sedan säsongspremiären på säsong 2 av "Tunna blå linjen" 🥳 Efter det såg jag dokumentären "Den stora spermskandalen"  på SVT Play som handlar om en nederländsk gynekolog som i flera decennier injicerade sin egen sperma i kvinnor som ville få barn. Men det var värre än det, men jag ska inte spoila mer för den måste man bara se! Den såg jag dokumentärerna "Skandalen på Huseby" och därefter "Vålnesfallet" på SVT Play. På tisdagen fortsatte jag med must-see dokumentärer på SVT Play: "Monstret i Manchester", "Psykopaten" och "Världens historia: Ku Klux Klan". 

I onsdags såg jag "Världens historia: Vikingarnas slavhandel" och "The Way Down". 

I torsdags såg jag "Zodiakmördaren: jakten på min pappa" på SVT Play. 

I fredags fortsatte jag med dokumentärer på SVT Play. "Världens historia: De norska ss-soldaterna" följt av "Våldtagen av polisen". Sen bingeade jag kanske en av de bästa dokumentärserierna jag sett, "Hjärntvättad: En seriemördares bekännelser" som handlar om the DC snipers. 

Idag har jag kollat på "Världens historia: Nazismens kvinnor" och andra avsnittet på andra säsongen på "Tunna blå linjen"

Nu till receptet. 25 september är dag 25 på Fruit & Veggies Month och Äpplets Dag! Äpplets Dag skapades av Riksförbundet Svensk Trädgård och firas varje år 25 september sedan 2016 (Äpplets dag) Så dagens recept är Äpple- och jordgubbssmulpaj 🍎🍓 

Säsongens bästa säger att svenska jordgubbars säsong är maj-september

* Havresmuldegen passar även till en 27 cm i dm pajform

Äpple- och jordgubbssmulpaj

Mängd: 1 st 24 cm i dm pajform *

Ingredienser:
2 msk citronsaft 
8 dl vatten 
3 äpplen (~ 350 g) 
250 g jordgubbar 

Havresmuldeg: 
1/2 tsk malen kanel
4 msk ICA Sötströ 
3 msk riven kokos 
4 dl Sellton Havremjöl
85 g rumsvarmt Violife Vioblock 

Instruktioner:
Blanda citronsaft och vatten i en skål. Skölj äpple. Kärna ur. Grovhacka. Häll i skålen. Häll ut vätskan. Skölj jordgubbar. Skär bort toppen. Grovhacka. Sätt ugnen på 175 grader. Fördela jordgubbar och äpple i en pajform. Blanda kanel, sötströ, kokos och havremjöl i en skål. Smula ner smör. Knåda till en smuldeg. Smula över. Grädda mitt i ugnen i 24-25 minuter. Servera varmt. 

Förvaring: Förvara i kylen.

Tschüss!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar