lördag 10 september 2022

Äpple- och jordgubbsbollar

 Trots att Klart sa att det skulle regna hela eftermiddagen och t.o.m blixtra lite bestämde jag mig ändå för att följa min lördagstradition med biblioteket och långpromenad. Men vet ni vad? Det var solsken hela dagen! Inte en droppe! 😁🌞 

Så först blev det biblioteket 

Äntligen blev det min tur att få Mattias Kristianssons mästerverk, "Green India" 😁 Självklart är den den bästa boken av dagen. Rekommenderar också "Franska kökets stora kokbok" av Raymond Oliver (1967) 

Ett stopp på Röda Korset där jag köpte ett grönt garnnystan. Sen ICA Maxi och sista stoppet Willys innan jag gick hem. Det blev 11.5 km 😎 

Man skulle ju kunna tro att jag skulle få en lååång utskällning av Tigger för att jag var borta....

Men hon var sååååååå kelen att hon förlät mig direkt 


Hon var bara tvungen att mysa direkt! 😚 


10 september är dag 14 på Fruit & Veg Month och dag 10 på Fruit & Veggies Month, och dagens recept är Äpple- och jordgubbsbollar! 🍎🍓🥥

Säsongens bästa säger att svenska jordgubbars säsong är maj-september


Äpple- och jordgubbsbollar

Mängd: 5 st stora bollar 

Ingredienser:
1 äpple (~ 110 g) 
100 g jordgubbar 
4 msk ICA Sötströ  
6 dl ICA Ekologiska Små Och Fina Havregryn Glutenfritt 
2 dl Sellton Havremjöl 
1 dl Valio Oddlygood Oat Drink Gluten Free  
3 msk rapsolja 
Riven kokos 

Instruktioner:
Skölj äpple. Kärna ur. Finhacka. Skölj jordgubbar. Skär bort toppen. Finhacka. Blanda äpple, jordgubbar, sötströ, havregryn, havremjöl, havremjölk och rapsolja i en skål. Lägg kokos på en tallrik. Forma bollar. Rulla i kokos. Frys i 3 timmar. Servera kallt.

Förvaring: Förvara i frysen. 

Ha det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar