lördag 3 september 2022

Äpple- och plommonsmulpaj

Igår fick jag en glad överraskning. "Baka gott utan gluten" av Jessica Frej och Maria Blohm var i min brevlåda! 


Jag har läst deras tidigare böcker så jag kände igen många av recepten, men det var också nytt 

Jag fortsatte min lördagstradition med att gå till biblioteket. 

Jag rekommenderar "Grönare, vildare, smartare: plocka, laga och ät vilda växter" av Marlene Gustawson, och "Yogamat" av Anna Gidgård och Cecilia Davidsson

Det stod att det skulle regna hela eftermiddagen men det kom inget regn alls! 🌞 Från biblioteket till Röda Korset och sedan till Erikshjälpen. Där gjorde jag ett fantastiskt fynd!


På den vänstra står "Les Modes Parisiennes". "Les Modes Parisiennes var en fransk modetidskrift som utgavs mellan 1843 och 1896" (Wikipedia). Den visar mode från 1840-talet. På den högra står "Le Bon Ton". Le Bon Ton, Journal de Modes var en populär fransk modeskrift mellan 1834 och 1874. Teckningen är undertecknad av Héloïse Leloir, den främsta konstnären (Barneby's). Modet är från sent 1860-talet till tidigt 1870-tal. 

Som alltid var det sedan Willys och där passade jag på att köpa nektarin för det var rabatt 🤤 Det blev drygt 15 000 steg och 10.9 km promenad 💪

Men när jag nästan var hemma hände det ofattbara:

Jag berättade för kattungen att detta fan inte är ACCEPTABELT!!!! 


Kattungen visade INGEN JÄVLA RESPEKT FÖR TIGGERS TERRITORIUM!!!!!!! 

Tigger verkade inte känna av kattungens doft på mig, men gav mig en utskällning för att jag var borta i nästan 5 timmar:


Sen blev hon så kelen och nu sover hon med alla tassarna på mina ben


😍😍😍

Men i alla fall.... Idag är dag 6 på Fruit & Veg Month och dag 3 på Fruit & Veggies Month och receptet är Äpple- och plommonsmulpaj! 🤤 

Naturskyddsföreningen säger att svenska plommon är i säsong juli-september. 

 * Havresmuldegen passar även till en 27 cm i dm pajform


Äpple- och plommonsmulpaj

Mängd: 1 st 24 cm i dm pajform *

Ingredienser:
2 msk citronsaft 
8 dl vatten 
3 äpplen (~ 400 g)
300 g plommon 

Havresmuldeg: 
1/2 tsk malen kanel
4 msk ICA Sötströ 
3 msk riven kokos
4 dl Sellton Havremjöl 
85 g rumsvarmt Violife Vioblock 

Ingredienser: 
Blanda citronsaft och vatten i en skål. Skölj äpple. Kärna ur. Grovhacka. Häll i skålen. Häll ut vätskan. Skölj plommon. Kärna ur. Grovhacka. Sätt ugnen på 175 grader. Fördela äpple och plommon i en pajform. Blanda kanel, sötströ, kokos och havremjöl i en skål. Smula ner smör. Knåda till en smuldeg. Smula över. Grädda mitt i ugnen i 27-28 minuter. Servera varmt. 

Förvaring: Förvara i kylen.

Bye!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar