måndag 8 augusti 2022

Kokosquinoa

6 augusti klockan 02:47 väcktes jag av TVÅ KATTER SOM SKREK PÅ VARANDRA!!!!!! 🙀🙀🙀🙀🙀🙀



Jag och Tigger gick till fönstret men då hade bråket slutat

Resten av dagen var bättre. Tigger och jag sov ihop och myste. Sen hade jag en fullpackad dag 


Japp, fötterna gjorde ont efter 11 km promenad 😅 

Jag gick till biblioteket och spenderade drygt 4 timmar där. 



Jag rekommenderar högt:


"Tårtor: nyttigt & gott" av Kersti Liljeqvist Zebeda


"Rått & Sött: veganska godsaker för alla sinnen" av Lamyai Vozzi och Aidah Samphani


"Stora boken om naturligt glutenfri bakning" av Karolina Tegelaar 


"Baka glutenfritt med Ulrika" av Ulrika Davidsson


"Raw fika: fritt från gluten, mjölk och vitt socker" av Marina Asplund och Maria Carlsson


"Baka utan ugn" av Camilla Hadid



14:23 igår kom en kattunge!!!!



Och 15:01 kom den tillbaka!!



🙀🙀


Men något mer chockerande hände 16:25... 



🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀


Efter att ha cringe-kollat på Netflixs "Persuasion" och på Mina LeKarolina Żebrowska och ModernGurlz videos om den, bestämde jag mig för att kolla på de två andra versionerna, "Persuasion" från 1995 av BBC och "Persuasion" från 2007 av ITV. 



Let me tell you, Netflix can't even compare! Om du som jag inte kände till berättelsen innan, rekommenderar jag de två tidigare versionerna. (Bonuspoäng för BONNETS!)

Min favorit är helt klart ITV:s för den hade bäst romans och jag tycker bäst om kostymerna


Efter "Emma" kollade jag på en annan fantastisk film, "Enola Holmes". Efter det såg jag "Little women" från 2019 med Emma Watson, Saoirse Ronan och Meryl Streep. Jag föredrar faktiskt miniserien "Little women" från 2017 av Starz. 
Sedan såg jag "Sense and Sensibility" och efter det var det en av mina favvo-Jane-Austen-adaptioner: "Sanditon". ITV släppte säsong 1 2019 som jag såg 2020 eller 2021 på SVT Play. Den var sååååå bra, lik "Pride and Prejudice", med drag från "Persuasion". Säsong 1 var otroligt bra och slutade på en cliff hanger. Mars 2022 kom säsong 2 och nu har jag äntligen sett den. Den var bra, men tyvärr var den inte lika bra som säsong 2. 

Igår såg jag "House of Gucci" och "Spencer" och idag började jag se på "Gentleman Jack" 

Jag har även kollat på de avsnitten som är ute av "Vi eller aldrig" 



Nu till receptet. Min frukost idag var Kokosquinoa, söt och krämig quinoa med smak av kokos och vanilj 

Kokosquinoa

Mängd: 1 portion, ca 760 g 

Ingredienser:
200 g vit quinoa
400 ml kokosmjölk 
2 dl vatten
4 msk ICA Sötströ 
1 nypa vaniljpulver 

Instruktioner:
Värm en spisplatta på medelvärme. Skölj quinoa i en sil. Häll quinoa, kokosmjölk, vatten, sötströ och vaniljpulver i en kastrull. Puttra i 16-17 minuter och rör om hela tiden. Servera varmt.

Förvaring: Förvara i kylen. 

Äddi! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar