fredag 12 augusti 2022

Nektarinsmulpaj

Den här veckan har jag kommit igång med att baka och min senaste obsession är smulpaj! Jag älskar smulpaj och jag älskar nektarin, så det kan inte gå fel med Nektarinsmulpaj! 😍 

Kunskapskokboken skriver att nektariner finns året om. "Högsäsong juni-september. Spanien maj-juni, Italien juli-september, Sydamerika oktober-december, Sydafrika januari-april" (Kunskapskokboken). 

* Havresmuldegen passar även till en 27 cm i dm pajform


Nektarinsmulpaj

Mängd: 1 st 24 cm i dm pajform *

Ingredienser:
700 g nektariner 

Havresmuldeg
1/2 tsk malen kanel
4 msk ICA Sötströ 
3 msk riven kokos
4 dl Sellton Havremjöl 
85 g rumsvarmt Violife Vioblock 

Ingredienser: 
Skölj nektariner. Kärna ur. Grovhacka. Sätt ugnen på 175 grader. Häll i en pajform. Blanda kanel, sötströ, kokos och havremjöl  i en skål. Smula ner smör. Knåda till en smuldeg. Smula över. Grädda mitt i ugnen i 27-28 minuter. Servera varmt. 

Förvaring: Förvara i kylen.

Äddi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar