fredag 5 augusti 2022

Vaniljglass no. 2

Vad gör man när man lyckats göra sockerfri Kondenserad kokosmjölk ? Jo, man gör Vaniljglass! 🍦

Detta recept utgår från Grundrecept på glass no. 2 och är alltså det andra receptet på Vaniljglass jag gjort. 


(OBS! Fotokollaget är från Grundrecept på glass no. 2, dvs utan vaniljpulver)





Observera att glassen smälter snabbt pga sommarvärmen! 🤪 

Mängden vaniljpulver och citronsaft kan verka extrem, men det var det som jag tyckte räckte, så börja med mindre och anpassa efter egen smak. 

Efter 12 timmars kylning tog jag ca 245 g kokosgrädde. Den hade inte separerat alls och var inte lika tjock och fluffig bara av kylning som den var när jag gjorde Kokosvispgrädde 

** Jag vispade på läge 1 i 30 sekunder, på läge 2 i 1 minut och 30 sekunder, på läge 3 i 1 minut och 30 sekunder, på läge 4 i 2 minuter.



Vaniljglass no. 2

Mängd: ca 505 g glass

Ingredienser:
250 ml Garant Kokosgrädde *
1 dl Funksjonell Mat Sukrin Melis 
1 1/2 msk vaniljpulver 
1 1/2 msk citronsaft 

Instruktioner: 
Skaka burken. Ställ alla ingredienser, skål och vispar i den kallaste delen av kylen. Kyl i 12 timmar. Ta ut burken. Skaka inte. Öppna och häll grädden i skål. Blanda i sukrin melis, vaniljpulver och citronsaft. Vispa med elvisp i 2-3 minuter. Börja vispa på låg hastighet och öka lite i taget. ** Rör kondenserad kokosmjölk slät i en skål. Tillsätt lite kokosvispgrädde lite i taget och vänd ned försiktigt. Häll i låda. Frys i 5 timmar. Efter 1 timme, rör om var 20:e minut. Servera kallt. 

Förvaring: Förvara i kylen.

Čau!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar