torsdag 7 juli 2022

Chokladbollar

Asså... Oh. My. God. Igår på vägen till vårdcentralen såg jag en ORANGE KATT!!!!!



EN NY INKRÄKTARE!! På väg tillbaka såg jag en annan katt som jag sett där en gång innan 

Den hade en ljus pipig röst och mjauade. Och den följde efter mig!!!!


🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀

Det är så jävla många inkräktare på TIGGERS TERRITORIUM!!! 


Det stackars lilla livet!!!

Jag har varit på biblioteket och kollat i *några* kokböcker 


(Obs! Jag vet att idén att mat kan detoxa/rena/cleansea kroppen är bullshit, och att organen gör det, men det kan vara bra recept i dem ändå)


Jag rekommenderar:

"Lyckas med glutenfritt bröd" av Malin Vesterback


"Yogamat: för frukost, lunch, middag & treats" av Cecilia Davidsson


"Värmande vego: comfort food deluxe" av Karoline Jönsson


'Veckans matsedel" av Zeina Mourtada 


"Blå berg, grön mat, orange vin: recept och berättelser från Georgien" av Anastasia Lundqvist och Charlotte Pruth


"Italienskt! Hemma hos Johanna" av Johanna Westman


"Nytt bröd: baka gott utan gluten" av Jessica Frej och Maria Blom


"Khadijas kök: Recept från Östafrika" sv Khadija Mohamud 


"Doften från mammas kurdiska kök" av Sirwa Azez



När jag kollat klart på Victoria (som kanske får en fjärde säsong 🥳), kollade jag på säsong 1 av Hunt Together på Cmore. Sen har jag kollat på Vem mördade skolan? på SVT Play. Helt ny information för mig levererat fullt med ironi och sarkasm av Jesper Rönndahl. 
Och äntligen började jag på säsong 14 av Married at First Sight! MAFS är min all-time favorite reality show. Australiska versionen är min favorit, sedan brittiska, på tredje plats amerikanska och fjärdeplats svenska. Jag har inte kommit så långt men det är redan drama! 
 
Men nu till dagens recept som är Chokladbollar. Varför det? Jo, för 7 juli är World Chocolate Day! Så här skriver National Day Calendar:

"It’s unclear who came up with this yummy food day. However, the day is celebrated on July 7th because it was on this date in 1550 that chocolate was first brought to Europe. The first World Chocolate Day was celebrated in 2009."

Det finns många temadagar som firar choklad ⬇️
19/2: National Chocolate Mint Day (USA)
15/5: National Chocolate Chip Day (USA)
7/7: World Chocolate Day
28/7: National Milk Chocolate Day (USA)
13/9: International Chocolate Day (USA)
22/9: National White Chocolate Day (USA)
28/10: National Chocolate Day (USA)
11/11: Chokladens Dag (Sverige) 
16/12: National Chocolate Covered Anything Day (USA)
28/12: National Chocolate Day (USA)


Jag utgick från MatSaras recept på Chokladbollar. Jag gör ju alltid mina bollar stora, men den här gången gjorde jag de mindre så att de var typ som vanliga stora chokladbollar.




Chokladbollar 

Mängd: 4 st stora bollar

Ingredienser:
1 nypa salt
4 msk kakao
1 dl riven kokos
1 dl ICA Sötströ 
4 dl ICA Ekologiska Små Och Fina Havregryn Glutenfritt 
100 g rumsvarmt Violife Vioblock
4 msk starkt kallt kaffe
Riven kokos 

Instruktioner:
Blanda salt, kakao, kokos, sötströ och havregryn i en skål. Tillsätt smör och nyp ihop. Häll i kaffe. Knåda till en deg. Lägg kokos på en tallrik. Forma bollar. Rulla i kokos. Frys i 3 timmar. Servera kallt.

Förvaring: Förvara i frysen. 

Hejsan svejsan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar