måndag 16 maj 2022

Raw banan- och Nutellabollar

Det är 16 maj och idag börjar British Vegetarian Week! Så här beskriver LaBante British Vegetarian Week:

"National Vegetarian Week is organised by the Vegetarian Society and is dedicated to showing the British public that vegetarian food doesn’t have to be bland or boring.

Each year it has grown from strength to strength, with big name supermarkets and celebrity chefs all getting in on the action.

Now, much of the advocacy focuses around educating school children and families about the benefits of incorporating vegetarian meals into the diet. It encourages people to go vegetarian for the whole week, just to prove that it really isn’t that difficult!"

16 maj är också Internationella Celiakidagen! Celiaki är en autoimmun sjukdom. Så här står det på 1177:

"Celiaki innebär att du inte tål proteinet gluten som finns i vete, råg och korn. Din tunntarm blir inflammerad och kan inte ta upp näring som den ska. De vanligaste symtomen är magbesvär, trötthet och att gå ner i vikt." 

Svenska Celiakiförbundet  beskriver celiaki så här:

"Celiaki är en kronisk autoimmun sjukdom som drabbar tunntarmen hos runt 2% av alla svenskar där en inflammation bildas när proteinet gluten når tunntarmen."

Varför man får celiaki är inte fastställt. Celiaki drabbar kvinnor oftare än män och är vanligare hos barn. Om man har nära familj med celiaki är risken 10-15% att få celiaki. De säger också att 2/3 av de med celiaki har inte fått diagnosen ännu. På tal om det, detta skedde i det senaste avsnittet av New Amsterdam S4E20. 

När jag var 5-6 år hade jag ofta ont i magen så jag blev testad för celiaki. Det var negativt. Men testet för laktosintolerans var positivt. Jag har alltid fått ont i magen av gluten, så sedan början på 2017 äter jag inte gluten. 


Första receptet är Raw banan- och Nutellabollar med min Raw Nutella 😍🤤🌰🍌

Så bollarna är raw, vilket betyder att inget hettats upp över 42 grader vid tillagning och att inga av ingredienserna har värmebehandlats tidigare, som rostade hasselnötter. 

 OBS! Många ingredienser som används i raw recept är faktiskt inte raw. Karin Haglunds sida "Raw food eller inte?" där hon går igenom flera ingredienser. Jag har valt ut några här:


1: Havregryn 

"Havregryn kan ingå i en del desserter som säljs som raw food men havregryn är generellt inte raw. Det finns dock att få tag på raw men är mycket dyrare och svåra att få tag på."

I någon av Erica Palmcrantz Aziz böcker skrev hon att det finns raw havregryn i USA.

2: Riven kokos  

"Kokosflingor är inte raw om man inte köpt från ett märke som tydligt visar att det är raw (har återigen en mycket dyrare prislapp än andra), se ex här. Man kan absolut ta ett raw food-recept och använda vanliga kokosflingor om man vill vilket jag själv ibland gör."


3: Agavesirap 

"Agavesirapen du köper i butik är oftast inte raw utan istället väldigt processad. Vill du köpa sötning som faktiskt är raw så var noga med att det står på paketet."

4: Nötter

"Många nötter och frön kan vara värmebehandlade och är då inte raw. Exempel kan de ha hettats upp för att kunna skalas. Väldigt vanligt med caschewnötter som är svåra att få tag på ekologiska och helt raw. Så att göra ”raw food-bollar” med vanliga cashewnötter är egentligen inte raw. Samma sak om nötterna är rostade, då är de givetsvis inte raw heller." 

5: Torkad frukt

I juli 2021 mejlade jag med Erica. Jag skrev:

"När det står torkad frukt/nötter på ingredienslistor i raw recept, hur viktigt är det att själva ingredienserna är raw? Frukt torkas ofta på högre än 42. Är det fortfarande tex raw bollar om russinen torkas på 60 grader?" 

Ericas svar:
"Det är lite gränsfall och egentligen för att vara hundra hundra raw ska man fråga leverantören menjag använder vanliga eko. Får se lite mellan fingrarna ibland;)" 

Efter detta mejlade jag tillverkare och samlade svar i dokument. Den här tabellen är på raw torkad frukt, enligt tillverkarna. Observera att jag fick svaren i juli/augusti 2021 så det kan ha ändrats. 




Och jag tror att alla Rawfoodshops torkade frukter är raw. 

De som inte är raw samlade jag också i en tabell:



Självklart finns det massa med tillverkare, men jag valde att fråga de som jag redan hade samlat innan dess. Dvs de med lägst kcal. 

Slutsats
Jag försöker vara så noga som möjligt och kollar i dokumentet. Men för att använda Ericas ord, måste man ibland se mellan fingrarna med ingredienser. 



Raw banan- och Nutellabollar

Mängd: 7 stora bollar 

Ingredienser:
2 bananer (~ 410 g)
5 ICA I Love Eco Ekologiska Dadlar Soft (~40 g)
5 dl mandelmjöl 
300 g Raw Nutella 
Riven kokos

Instruktioner:
Skala banan. Grovhacka. Häll banan, dadlar, mandelmjöl och nutella i en mixer. Mixa i 1-2 minuter. Lägg kokos på en tallrik. Forma bollar. Rulla i kokos. Frys i 3 timmar. Servera kallt.

Förvaring: Förvara i frysen. 

Ciao!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar