söndag 15 maj 2022

Raw Nutella

I tisdags reserverade jag massor böcker på  biblioteket. Med massor menar jag ca 80 stycken. Nästan alla kom snabbt och igår spenderade jag nästan 4 timmar på biblioteket 😊



Jag hann inte med alla då utan fick ta hem 15 stycken.
Mina rekommendationer:
"Maten från min by: ayurveda för din hälsa" av Janesh Vaidya
"Baka med bönor" av Lina Wallentinson
"Baka med grönsaker" av Lina Wallentinson
"Vegoburgare by Nina" av Nina Olsson 
"The New Green Protein" av Therese Elgquist 
"Grönsakskärlek" av Karin Haglund
"Karins chokladkök: lyxbilar utan gluten, mjölk och vitt socker" av Karin Haglund
"Sju steg till ett friskare jag" av Nilla Gunnarsson 
"Vegan 100: Over 100 Incredible Recipes from Avant-Garde Vegan" av Gaz Oakley
"Det veganska köket: 1700 växtbaserade recept" av Mattias Kristiansson
"Rå matglädje: veganskt, lyxigt och jäkligt gott" av Erika Frost
"Mitt nya raw food kök: 250 recept som håller dig frisk och stark året runt" av Erica Palmcrantz Aziz
"Vegankokboken: 140 inspirerande recept på gröna rätter helt utan animaliska produkter" av Sue Quinn
"Magic Vegan Julbord: Sju klassiska turer" av Camilla Danilda och Barbara Kjellström 

TIGGER HAR SÅNT JÄVLA TUFFT LIV!!! När jag kom hem 15:39 såg jag den svartvita inkräktaren!!!


Men då kom en kattunge!!!!


OCH SPRANG FRAM TILL MIG!!!!!!


OCH STRÖK SIG MOT MIG!!!!!!


🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀 

Tack och lov märkte inte Tigger det! Hon klagade på mig för jag var borta i över 5 timmar och sen mysade vi. 

Timmar senare kom hon upp till mig på sängen och var så kelig så vi var tvungna att mysa igen. Sen sov hon och drömde så sött att jag var tvungen att filma henne: 


ÄLSKLINGEN!! 😍

Nu har jag lämnat in slutversionen av min rapport, delprov 1 i Organisering. 

Men nu till receptet: Raw Nutella! Dvs Nutella med raw ingredienser. Jag utgick från Food Pharmacys recept
Det tog 22 minuter för oljorna att börja sippra ut.. Läs gärna deras instruktioner 😅

Så den här raw, vilket betyder att inget hettats upp över 42 grader vid tillagning och att inga av ingredienserna har värmebehandlats tidigare, som rostade hasselnötter.

Jag hade i kokosolja eftersom det var för fast hasselnötssmör istället för mer rinnande Nutella



Raw Nutella

Mängd: ca 330 g

Ingredienser:
250 g naturella hasselnötter 
5 ICA I Love Eco Ekologiska Dadlar Soft (~40 g)
3 msk Rawfoodshop Raw Cacao Powder 11% Fat
80 g Rawfoodshop Virgin Coconut Oil 

Instruktioner:
Häll hasselnötter i en mixer. Mixa i 25-26 minuter tills olja sipprat ut och det ser ut som jordnötssmör. Tillsätt dadlar, kakao och kokosolja. Mixa i 2 minuter. 

Förvaring: Förvara i kylen.

Pa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar